افغانستانزنان و حقوق بشر

واکنش نهاد زنان سازمان ملل‌متحد به یک ساله‌شدن حکومت طالبان در کابل

بیان‌نیوز

نهاد برابری جنسیتی سازمان ملل‌متحد به‌مناسبت یک سالگی سقوط نظام جمهوری در افغانستان می‌گوید که طالبان پس از قدرت گرفتن در این کشور، هنوز موضع‌ گذشته‌ی خود را در خصوص حقوق زنان و دختران تغییر نداده‌اند.

این نهاد روز سه‌شنبه(25 اسد) گزارش خود را از وضعیت یک سال اخیر زنان و دختران در افغانستان منتشر کرده و در این گزارش آمده که حکومت سرپرست طالبان پس از یک سال محیطی را برای زنان و دختران خلق کرد که آن‌ها مرگ را بر زندگی ترجیح می‌دهند.

به گفته‌ی نهاد برابری جنسیتی سازمان ملل‌متحد، طی یک سال گذشته و پس از اعمال سیاست‌های سخت‌گیرانه، زنان و دختران امیدشان را از دست داده‌اند.

این نهاد سازمان ملل همچنان در گزارش تصریح کرده که زنان افغانستان به‌طور برنامه‌ریزی‌شده از زندگی جمعی و سیاسی کنار گذاشته شده و دسترسی آن‌ها به خدمات از جمله آموزش محدود شده‌ است.

در گزارش این نهاد آمده است که با وجود تضمین‌های ارایه‌شده توسط مقام‌های طالبان مبنی بر حمایت از حقوق، در ۱۲ ماه گذشته، دست‌آوردهای سال‌های گذشته در زمینه حقوق زنان و برابری جنسیتی نادیده گرفته شده است.

براساس این گزارش:«مقامات محیطی را ایجاد کرده‌اند که در آن برخی از زنان و دختران افغان مرگ را بر زندگی در شرایط کنونی ترجیح می‌دهند که امید چندانی در آن وجود ندارد.»

طالبان پس از قدرت گرفتن در کابل، زنان را از تمامی عرصه‌های سیاسی و اجتماعی کنار گذاشت و محدودیت‌هایی را بر گشت‌وگذار آن‌ها وضع کرد.

Related Articles

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button