افغانستانسیاست

عطامحمد نور می‌گوید که اگر طالبان به گفت‌وگو تن ندهند، آن‌ها برمی‌گردند و مقاومت می‌کنند

بیان‌نیوز

عطامحمد نور، عضو شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان در یک گفت‌وگو تازه می‌گوید که اگر طالبان به مذاکره تن ندهند، آن‌ها به داخل کشور برگشته و عملا وارد مقاومت مسلحانه می‌شوند.

او روز چهارشنبه(26 اسد) در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفته است که تشکیل ایجادشده طرف‌دار ایجاد نظام غیرمتمرکز در افغانستان است، زیرا در همه‌ی عرصه‌ها نتیجه‌بخش است؛ اما دوام نظام متمرکز و انحصار قدرت به نفع مردم نبوده است.

عطامحمد نور در اظهارات خود خاطرنشان ساخت که دیالوگ و گفتمان با طالبان در اولویت آن‌ها قرار دارد و در صورت شکست گفت‌وگوها و عدم مذاکره، اعضای این تشکیل هستند مصمم هستند که در قدم دوم، مقاومت را در کشور تقویت و گسترش دهند.

نور گفت:«ما در مذاکره را باز گذاشتیم که طرف‌دار حل مشکل از طریق دیالوگ و بدون خون‌ریزی هستیم، اگر طالبان تغییر کردند، تغییری که دنیا می‌خواهد که هرچند تغییری نیامده، ما به‌خاطری‌که خودمان را جنگ‌طلب معرفی نکنیم و طرف‌دار خون‌ریزی نیستیم، به مذاکره اولویت بدهیم. اگر حل شد که خوب، اگر حل نشد، ما توانایی، ظرفیت و تجربه داریم، می‌رویم به‌سوی مقاومت و هیچ کسی جلو ما را گرفته نمی‌تواند. زمان نشان خواهد داد که توانایی مقاومت گسترده را داریم.»

غنی دروغ‌ می‌گوید

عطامحمد نور در بخشی از مصاحبه‌اش، اشرف غنی رییس‌جمهور فراری را متهم به دروغ‌گویی می‌کند و بیان می‌کند که او همواره تلاش داشت تا احزاب سیاسی را منزوی و همه‌ی دستگاه قدرت را در کنترل خود داشته باشد و به‌خاطر همین برای دفاع از کشور نه تنها فرصت داده نشد؛ بلکه به انزوا هم کشانید.

او با اشاره سفر غنی به ولایت بلخ روزهای قبل از سقوط مزارشریف، گفت:«در این جلسه محقق و دوستم حضور داشتند. نمایندگان وزارت‌های دفاع، داخله، امنیت ملی و ارگان‌های محل حضور داشتند که به غنی گفتم قوایت(ارتش پیشین) جنگ نمی‌کنند. حداقل به‌تناسب یک ولسوالی امکانات بدهید، اما نداد، یک مرمی به ما نداد.»

با این حال، پس از سقوط مزارشریف عطامحمد نور و عبدالرشید دوستم که برابر طالبان می‌جنگیدند، از طریق بندر حیرتان به اوزبیکستان پناه بردند.

عطامحمد نور می‌گوید که درحال حاضر کشورهای میزبان به آن‌ها اجازه‌ی فعالیت‌های سیاسی را نمی‌دهند و در صورت شکست گفت‌وگوها به داخل افغانستان برگشته و مقاومت مسلحانه را آغاز می‌کنند.

 

Related Articles

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button