اجتماعیافغانستانزنان و حقوق بشر

گزارش عفو بین‌الملل: اکثر دختران دانش‌جو ترک تحصیل کرده‌اند

بیان‌نیوز

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار گزارش تازه‌ای، از وخامت اوضاع تحصیلی و اجتماعی زنان و دختران در افغانستان به‌شدت ابراز نگرانی کرده و در این گزارش آمده که دختران به‌دلیل مساعد نبودن شرایط، درحال ترک تحصیل هستند.

این گزارش، امروز شنبه(29 سنبله) منتشر شده و در آن آمده است که اکثر دانش‌جویان دختر در افغانستان به‌دلیل رفتارهای نیروهای طالبان ترک تحصیل می‌کنند.

پوشش دختران دانش‌جو بخشی از موضوعات این گزارش است که در آن اشاره شده است.

در این گزارش به نقل از یک دختر دانش‌جو با نام برشنا(مستعار)، آمده است که او هر روز از سوی نیروهای طالبان در خصوص نحوه لباس پوشیدن توصیه می‌شود.

برشنا گفته که یکی از نیروهای طالبان که محافظ دانشگاه است، با لحن ترسناک بر او فریاد زده که «پتلونش را ببین. چرا پاهایت نمایان است.»

این دانش‌جو افزوده: «روزی آمر دیپارتمنت ما به صنف آمد و به دختران گفت تا متوجه خود باشند؛ ما تنها زمانی از شما می‌توانیم محافظت می‌کنیم که داخل ساختمان فاکولته باشید. اگر اعضای طالبان سعی کنند به شما آسیب برسانند یا شما را آزار دهند، ما نمی‌توانیم جلو آنها را بگیریم.»

در همین حال، در این گزارش به نقل از شماری از استادان دانشگاه نیز آمده که ماموران امر به معروف طالبان در دروازه‌های دانشگاه می‌ایستند و نحوه پوشش دختران دانش‌جو را بررسی می‌کنند.

وزارت تحصیلات عالی طالبان تاکنون در مورد این گزارش واکنشی نشان نداده است.

با این حال، اعمال محدودیت‌ها از جمله موارد مهم طی یک سال بوده که از سوی حکومت سرپرست طالبان بر زنان و دختران وضع شده است.

Related Articles

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button