افغانستانزنان و حقوق بشر

نجیبه به وزیر اقتصاد طالبان:«تا امر ثانی چه بخوریم؟»

بیان‌نیوز

پس از وضع ممنوعیت کاری زنان افغانستان در موسسات غیردولتی داخلی و خارجی، شماری از زنان بی‌سرپرست نگران وضعیت زندگی‌شان شده‌اند که با از دست دادن وظیفه، مشکلات اقتصادی آن‌ها بیشتر خواهند شد.

نجیبه رحمانی، کارمند موسسه(CHA) به بیان‌نیوز می‌گوید که تازه در این موسسه کار گرفته بود و به حیث«سوپروایزر» ایفای وظیفه می‌کرد.

او می‌گوید:«من و اولادها خیلی خوشحال بودیم، چون در این شش ماه مشکلات زیادی را تجربه کردیم. از گرسنگی گرفته تا سرمای سرد بدون منبع حرارتی.»

به گفته‌ی نجیبه، خانواده‌ی او از چندی بدین‌سو هزینه برق‌شان را پرداخت نتوانسته بود و به این دلیل شرکت برشنا برق آن‌ها را قطع کرده بود. نجیبه پس از این که شامل وظیفه می‌شود، به امید حقوق ماهانه‌اش از دوستان خود پول قرض می‌گیرد و مشکلات ابتدایی زندگی خود را حل می‌کند.

نجیبه همچنان گفت که تازه وضعیت زندگی‌اش بهتر شده بود، خانه‌ روشن و صندلی هم گرم؛ اما مکتوب وزارت اقتصاد به موسسات داخلی و خارجی، خوشی‌های خانواده پایان یافت.

او خطاب به وزیر اقتصاد طالبان گفت:«من از وزیر اقتصاد یک سوال دارم که آقای محترم تا امر ثانی، من و اولادهایم چه بخوریم؟ تا امر ثانی به قرضدارهایم چه جواب بدهم؟»

گفتنی است، با اعمال ممنوعیت کاری زنان در موسسات داخلی و خارجی از سوی طالبان، صدها زن شغل‌شان را در موسسات از دست داده‌اند.

حکومت طالبان اخیرا سیاست‌های جدی را در قبال زنان افغانستان روی دست گرفته است و پیش از این اقدام، درب دانشگاه‌ها را به روی دختران نیز مسدود کرده بود.

Related Articles

Back to top button