اجتماعیافغانستان

منع کار زنان در موسسات؛ فعالیت کمیته بین‌المللی نجات در افغانستان متوقف شد

بیان‌نیوز

به‌دنبال دستور حکومت طالبان مبنی بر اخراج زنان از موسسات داخلی و خارجی، تاکنون چندین موسسه فعالیت‌هایش را در افغانستان متوقف کرده‌اند.

کمیته بین‌المللی نجات(IRC) با انتشار بیانیه‌ای گفته است که از این گونه اقدامات طالبان ناامید شده است.

در بیانیه آمده است که ارایه خدمات این موسسه به کارکنان زن وابسته است و اگر اجازه استخدام زنان را نداشته باشد، نمی‌تواند به نیازمندان کمک‌رسانی کند.«بنابراین IRC درحال حاضر خدمات خود را در افغانستان متوقف کرده است.»

این کمیته با بیان این‌که، محرومیت زنان از ارایه خدمات بشری، پیامدهای فاجعه‌باری را برای مردم افغانستان به همراه خواهد داشت؛ تاکید ورزیده است که ۹۷ درصد از جمعیت این کشور با خطر فقر مواجه هستند و پیامدهای بشردوستانه شدید این تصمیم‌شان را نیز در نظر بگیرند.

کمیته بین‌المللی نجات در ۱۲ ولایت در بخش‌های اضطراری، صحت، آموزش، معیشت و سایر خدمات نجات‌دهنده فعالیت می‌کند و بیش از هشت هزار نفر از جمله سه هزار زن کارمند دارد.

این کمیته خاطرنشان ساخته که با توجه به این‌که افغانستان در حالت بحران انسانی و فروپاشی اقتصادی قرار دارد، عملیات بشردوستانه در طول یک سال گذشته برای نجات مردم ضروری و این عملیات بدون همکاران زن ممکن نبود.

تعلیق تحصیل دختران و منع کار زنان در موسسات داخلی و خارجی، واکنش‌های بین‌المللی را به همراه داشته است و با وجود خواسته‌های جهانی اما طالبان در تصمیم‌شان تجدید نظر نکرده است.

Related Articles

Back to top button