افغانستانزنان و حقوق بشر

اعتراض پناهجویان افغان مقیم امریکا علیه ممنوعیت کاری و تحصیل دختران افغانستان

بیان‌نیوز

شماری از افغان‌های مقیم آمریکا بر ممنوعیت تحصیل و کار زنان از سوی حکومت سرپرست در مقابل قصر سفید تجمعی اعتراضی برگزار نموده، از آمریکا و جامعه‌ی بین‌المللی خواستند تا در کنار زنان افغان ایستاده و از تلاش‌ها برای مقابله با «آپارتاید جنسیتی» حکومت فعلی حمایت کنند.

معترضین می‌گویند، تا زمانی‌که حکومت سرپرست ممنوعیت‌ تحصیل و کار زنان افغان را لغو نکرده‌، آمریکا و جامعه‌ی جهانی «تمام تعاملات با رهبران این حکومت» را متوقف کرده و تحریم سفر را بر آنان وضع کنند.

معترضان تاکید کردند که سیاست‌ حکومت سرپرست افغانستان مصداق بارز آپارتاید جنسیتی بوده و تنها با شعار و بیانیه تغییر نمی‌کند.

معترضان شعارهای «نان، کار، آزادی» و «یا همه یا هیچ‌کس» را سر می‌دادند، خواستار لغو ممنوعیت کار و تحصیل زنان و دختران شدند.

همچنین افغان‌های مقیم ایالات متحده می‌افزایند که ماموریت یوناما یا هیات معاونت سازمان ملل برای افغانستان؛ باید در جهت حفاظت از حقوق اساسی زنان افغان به شمول حق آموزش و کار تقویت شود و زنان افغان در همه‌ی نشست‌ها و مذاکرات دخیل ساخته شوند.

ممنوعیت‌های وضع شده از سوی حکومت سرپرست افغانستان بر حق کار و تحصیل دختران با واکنش گسترده‌ی بین‌المللی مواجه شده است. سازمان ملل متحد و شمار زیادی از کشورهای جهان از پیامدهای ناگوار آن هشدار داده اند.

سازمان ملل متحد روز گذشته، گزارش داده بود که ۸۶ درصد فعالیت ۱۵۱ موسسه پس از ممنوعیت کار زنان در افغانستان متوقف شده و یا هم کاهش یافته است.
پس از صدور فرمان ممنوعیت کار زنان از سوی حکومت افغانستان، فعالیت شماری از موسسات امدادرسان در این کشور به‌گونه‌ی کامل متوقف شده است.

Related Articles

Back to top button