افغانستانسیاستسیاسی

عالم دینی مطرح عراق: تجربیات تلخ سایر کشورهای اسلامی نباید در افغانستان تکرار شود

بیان‌نیوز

آیت‌الله شیخ هادی آل راضی، از شخصیت‌های تاثیرگذار حوزه علمیه نجف اشرف – عراق، با اشاره به اوضاع جاری افغانستان گفته است که تجربیات تلخ سایر کشورهای اسلامی‌که درگیر مشکلات داخلی بوده و سبب تفرقه و منازعه شده است، نباید در افغانستان عملی و تکرار شود.

هیات شورای علمای شیعه افغانستان که اخیرا به ایران و عراق سفر کرده است، در سلسله دیدارها با بزرگان و مراجع تقلید شیعیان در عراق، با آیت‌الله هادی آل راضی دیدار کرده است.

این هیات در دیدار با شیخ راضی، مطالبات و مواضع شورای علمای شیعه افغانستان را نسبت به اوضاع کنونی کشور بیان کرده و در ادامه گفته است که تقابل با حکومت طالبان به نفع شیعیان نبوده و بیشتر از همه، خود شیعیان را متضرر خواهند کرد.

شیخ راضی با حمایت از تلاش‌های هیات شورای علمای شیعه، گفته است که رویکرد عقلانی و مسالمت‌آمیز شورای علمای شیعه می‌تواند مسیر زندگی مسالمت‌آمیز در افغانستان را فراهم و منتج به وحدت و همدلی میان مردم شود.

به گفته‌ی این عالم دینی، تجربیات تلخ سایر کشورهای اسلامی که درگیر مشکلات داخلی بوده، میان مسلمانان تفرقه و منازعه به وجود آورده، نباید در افغانستان عملی و تکرار شود.«بنابراین با درنظرداشت واقعیت های موجود، برای یک حرکت معقول ومعتدل برنامه ریزی صورت بگیرد.»

اعضای هیات شورای علمای شیعه افغانستان پس از این دیدار در جمعی از طلاب افغانستانی مقیم عراق حضور یافته و به سوالات آن‌ها پاسخ ارایه کردند.

با این حال، سفر هیات علمای شیعه افغانستان به ایران و عراق، واکنش‌های داخلی را نیز به همراه داشته است. شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی، اعلام موضع هیات شورای علمای شیعه در قبال تحولات جاری و دیدارهای این هیات با مراجع تقلید را لابی‌گری برای حکومت فعلی طالبان عنوان کردند.

Related Articles

Back to top button