افغانستانفرهنگی

دادگاه عالی طالبان برای تعدادی از رسانه‌ها که نشرات بیرونی دارند، محکمه غیابی برگزار می‌کند

بیان‌نیوز

گزارشگر: انیسه صفدری

مسوولان وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان اخیرا به رسانه‌های داخلی گفته‌اند که حکم دادگاه عالی در مورد رسانه‌هایی که نشرات بیرونی دارند و برای تخریب نظام و تفرقه میان مردم تلاش دارند، به زودی اعلامخواهد شد.

این اظهارات توسط عبدالحق حماد، رییس نظارت بر نشرات رسانه‌ها در وزارت اطلاعات و فرهنگ مطرح شده و او این اظهارات را روز سه‌شنبه(۱۳ جدی) بیان کرده است.

به گفته‌ی او، این رسانه‌ها نظام را تخریب و بین اقوام کشور تفرقه می‌اندازند.

رییس نظارت بر نشرات رسانه‌ها در وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت سرپرست از رسانه‌ای مشخص نام نبرده، اما گفته است که شمار این رسانه‌ها به «۱۰ عدد» می‌رسد.

وی تصریح کرد که این رسانه‌ها خبرگزاری یا وب‌سایت می‌باشند و رسانه‌های خیلی مهم و تاثیرگذاری نیستند.

همچنین آقای حماد علاوه کرد: «جواز این رسانه‌ها تمام شده و در مورد جوازشان دادگاه عالی تصمیم خواهد گرفت. تا اکنون آن‌ها (مسوولان رسانه) در مورد درخواست دادگاه عالی مبنی بر این‌که خودشان میایند یا وکیل می‌گیرند، پاسخ ارائه نکرده‌اند.»

او می‌افزاید که امکان دارد که دادگاه عالی در غیاب، درباره‌ی جواز آن‌ها تصمیم بگیرد.

پس از تسلط حکومت سرپرست بر افغانستان، شماری از رسانه‌ها درخواست حکومت برای نشرات طبق میل آنان را نپذیرفته و فعالیت‌شان را از خارج از کشور ادامه داده‌اند.

براساس یافته‌های مرکز خبرنگاران افغانستان با تسلط حکومت فعلی بر افغانستان، بیش از نیمی از مجموع ۶۰۰ رسانه‌ی صوتی، چاپی، تصویری و آنلاین به‌دلیل وضع محدودیت‌ها مسدود شده‌اند.

همچنین رییس نظارت بر نشرات رسانه‌ها در وزارت اطلاعات و فرهنگ به خبرگزاری باختر گفته است که هیچ رسانه‌ای از سوی این گروه بسته نشده است. او دلیل سقوط
برخی از رسانه‌ها را مشکلات اقتصادی شان عنوان کرد.

آقای حماد می‌گوید که براساس آخرین سروی حکومت سرپرست، در حال حاضر ۱۶۵ رسانه‌ی صوتی و ۵۵ تلویزیون در سراسر کشور فعالیت دارند.

Related Articles

Back to top button