اجتماعیافغانستان

مهاجران زندانی افغان در پاکستان به کمک مالی حکومت طالبان برمی‌گردند

بیان‌نیوز

سفارت افغانستان در اسلام‌آباد می‌گوید که مهاجرین زندانی که از زندان کراچی آزاد می‌شوند، به هزینه‌ی حکومت طالبان به افغانستان برخواهند گشت.

این سفارت با نشر خبرنامه‌ای از خانواده‌های مهاجرین زندانی خواسته که به اشخاص دیگری در قبال برگشت به افغانستان، پولی پرداخت نکنند.

در خبرنامه آمده است: «بر اساس دستورالعمل وزارت امور خارجه، هزینه عودت تمام برادران و خواهران افغانی که از زندان کراچی آزاد می‌شوند، به دوش سفارت افغانستان در اسلام آباد است.»

این در حالی است که شیبا شاه، مسوول بخش زنان زندان مرکزی شهر کراچی به رسانه‌ها گفته بود که شمار زنان و کودکان زندانی افغان در این زندان به ۱۲۹ زن و ۱۷۸ کودک می‌رسند. قرار است ۵۹ زن در هفته‌ی اول ماه جنوری به افغانستان برگردانده شوند.

بر اساس اظهارات مقام‌های پاکستانی، پولیس این کشور طی چندین عملیات‌ حدود یک هزار و ۲۰۰ افغان را در نقاط مختلف پاکستان به دلیل نداشتن مدارک اقامت و ویزه بازداشت کرده و به زندان انداخته اند.

اما سفارت افغانستان در اسلام‌آباد در تاریخ ۲۷ قوس با نشر اعلامیه‌ای گفته بود که حدود یک هزار و ۵۰۰ مهاجر افغان فاقد مدرک در پاکستان زندانی اند و تلاش‌ها برای رهایی آنان ادامه دارد.

این سفارت گفته بود که از جمله دو هزار مهاجر افغان که در پاکستان زندانی شده، طی سه ماه گذشته بیش از ۵۰۰ نفر آنان از زندان‌های مختلف آزاد شده اند.

بر اساس معلومات اداره‌ی مهاجرت ملل متحد، در حال حاضر حدود ۱.۳ میلیون مهاجر قانونی افغان در پاکستان زندگی می‌کنند، اما تخمین زده می‌شود که صدها هزار مهاجر افغان فاقد اسناد قانونی نیز در پاکستان به سر می‌برند.

مقامات زندان کراچی پس از انتشار تصاویر کودکان زندانی افغان در شبکه‌های اجتماعی با انتقاد شدید حامیان حقوق بشر در پاکستان و بسیاری از افغان‌ها مواجه شده و در پی آن آزادی این زندانیان را وعده داده اند.

همچنین سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد برخورد مقامات پاکستانی با زندانیان افغان را توهین‌آمیز توصیف کرده و آن را نقض حقوق بشر عنوان نموده‌اند.

این نهادها از پاکستان خواسته که از تلاش برای بازداشت پناهجویان افغان و زندانی کردن آن‌ها دست بردارد.

Related Articles

Back to top button