افغانستانسیاستسیاسیگزارش ویژه

همسر خلیل‌زاد: جهان بدیل طالبان را ندارند اما خطر جنگ داخلی در افغانستان وجود دارد

بیان‌نیوز

شریل بنارد، همسر زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی پیشین امریکا در امور صلح افغانستان، در نوشته‌ای که در سایت تحلیلی «آن‌هرد» منتشر شده، از افراد «میانه‌رو» حکومت سرپرست طالبان خواسته است که حکومت خود را از وجود «حلقات تندرو پاک‌سازی کنند.

این مقاله روز گذشته(۱۳ جدی) منتشر شده و در آن به حکومت فعلی هشدار داده که حلقاتی در درون طالبان، افغانستان را به سوی فروپاشی و جنگ داخلی سوق می‌دهد.

همسر خلیل‌زاد در این نوشته تاکید کرده است: «افراد میانه‌رو حکومت سرپرست برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی کشور و تبدیل نشدن افغانستان به یک دولت مطرود درگیر جنگ خونین داخلی، باید این حلقه کوچک اقتدارگرای خودمحور در قندهار را خلع قدرت کنند.»

او در بخشی از مقاله‌اش به ممنوعیت تحصیل و کار زنان اشاره نموده و گفته است که اگر می‌خواهند ممنوعیت اشتغال زنان لغو شوند، مدارس دخترانه را باز کنند، زنان را مجدداً در دانشگاه بپذیرند و برای یک دولت فراگیر قدم بردارند، باید همه چیز تغییر کند.

خانم بنارد تاکید می‌کند که کشورهای جهان بیشتر از هر گروهی به حکومت فعلی مایل هستند. زیرا، هیچ نیروی بدیلی در افغانستان نیست و خطر جنگ داخلی در اثر ضعیف شدن حکومت سرپرست وجود دارد.

وی در حالی درباره‌ی ممنوعیت تحصیل، کار و اختلاف درونی افراد حکومت سرپرست سخن می‌گوید که حکومت سرپرست طی دو هفته‌ی اخیر مانع تحصیل دختران در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی شده و همچنان زنان و دختران را از کار کردن در موسسات داخلی و خارجی نیز منع کرده است.

پس از صدور فرمان ممنوعیت کار زنان از سوی حکومت افغانستان، فعالیت شماری از موسسات امدادرسان در این کشور به‌گونه‌ی کامل متوقف شده است.

Related Articles

Back to top button