افغانستانزنان و حقوق بشر

فعالان حقوق زن: طالبان با وضع مقررات، به زنان اجازه دهند که در موسسات فعالیت کنند

بیان‌نیوز

اقدامات اخیر حکومت طالبان مبنی بر منع کار زنان در موسسات غیردولتی و تعلیق تحصیل دختران، واکنش‌های بین‌المللی را برانگیخته و با محکومیت‌های وافری همراه بوده است.

رهبری طالبان، هفته‌ی گذشته دو فرمان را در راستای محدودسازی زنان و دختران افغانستان صادر کرد؛ یکی از این فرمان، تحصیل دختران را منع و فرمان دیگری، کارکردن زنان را در موسسات غیردولتی داخلی و خارجی ممنوع می‌کند.

مقام‌های طالبان پس از این فرمان، وضاحت دادند که آن‌ها گزارش‌هایی از موسسات دریافت کردند که زنان در این نهادها، حجاب را رعایت نمی‌کنند.

در پیوند به این موضوع، شماری از فعالان حقوق زن می‌گویند که در قبال این اقدام حکومت طالبان، شمار زیادی از علما صدا بلند کردند و آن را غیرشرعی خواندند.

فروزان رسولی، فعال حقوق زن در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی می‌گوید که حکومت طالبان می‌توانند مقرراتی را براساس شریعت وضع کنند؛ اما نیاز نیست که زنان از کار کردن در موسسات منع شوند.

خانم رسولی گفت:«این‌ها(طالبان) اجازه بدهند که ارگان‌های غیردولتی به کارهای خود ادامه بدهند. بیشتر از ۲۸ میلیون نفر که فعلا با مشکلات زیاد اقتصادی مواجه هستند، مشکلات خود را حل کنند. در اوضاع فعلی، یکی از منابعی‌که بیشتر به افغان‌ها کمک‌های اقتصادی می‌رسد، بشردوستانه است.»

او همچنان از وضعیت اقتصادی زنان افغانستان ابراز نگرانی کرد که پس از حکم طالبان، آن کمک‌هایی که قبلا می‌رسید، حالا امدادرسانی صورت نمی‌گیرد.«خانم‌هایی که سرپرست خانواده‌های‌شان بودند، رزق حلال به‌دست می‌آوردند که متاسفانه حالا نمی‌توانند به اطفال خود نان آماده کنند.»

این فعال حقوق زن با بیان این‌که طالبان نباید موسسات را فلج کند، تاکید ورزید که این موضوع از طریق صحبت و گفت‌وگو حل شود.

فروزان رسولی همچنان خاطرنشان ساخت که خانم‌ها را نمی‌توان از موسسات حذف کرد؛ ولی خوب خواهد بود که مقررات وضع شود، زن و مرد هرکدام در شعبات مربوطه‌ی‌شان فعالیت کنند و تا این حد نیاز نیست که موسسات تعلیق شوند.

با این حال، پس از اقدامات اخیر طالبان بیش از ۱۵۰ موسسه داخلی و بین‌المللی فعالیت‌های‌شان را یا کاهش داده و یا هم به حالت تعلیق درآورده‌اند.

افزون براین، دفتر هیات معاونت سازمان ملل‌متحد(یوناما) نیز در دیدار با مقام‌های ارشد حکومت طالبان، خواستار رفع این موانع از سد راه زنان و دختران شده است.
یوناما خطاب به مقام‌های طالبان گفته است که منع کار زنان در موسسات، به همه‌ی مردم افغانستان آسیب می‌رساند.

Related Articles

Back to top button