اجتماعیافغانستانگزارش ویژه

زمستان و بحران اقتصادی؛ مریم:«من می‌ترسم، هنوز آغاز زمستان است»

بیان‌نیوز

با رسیدن فصل زمستان، افزایش فقر و توقف فعالیت نهادهای مدد‌رسان، رویترز گزارش داده است که حدود شش هزار و ۷۰۰ کودک افغان در ماه نوامبر ۲۰۲۲ به دلیل ابتلا به سینه و بغل، سرفه، آسم و دیگر بیماری‌های تنفسی در یکی از شفاخانه‌های کابل بستری شده‌اند.

گزارش رویترز که روز پنج‌شنبه(۱۵ جدی) منتشر شده، در آن آمده است که این رقم در ماه نوامبر سال ۲۰۲۱ به سه‌هزار و ۷۰۰ کودک می‌رسید.

در این گزارش آمده است که بسیاری از خانواده‌ها در افغانستان به دلیل فقر، ناگزیر اند بین غذا و مواد سوخت برای گرم کردن خانه‌های‌شان یکی را انتخاب کنند، زیرا بحران اقتصادی کشور را فرا گرفته است.

رویترز به نقل از مریم، مادری یکی از کودکان گفته است که کودک ده ماهه‌اش را که سه بار پس از ابتلا به سینه و بغل مرخص شده، بار دیگر به اتاق شفاخانه‌ای گرم‌تر از خانه آورده است.

مریم می‌گوید: «من می‌ترسم. هنوز آغاز زمستان است. چه خواهد شد؟»

مریم گفت: «خانواده‌اش فقط می توانستند زغال سنگ بخرند، اما پس از؛ از دست دادن کار ساختمانی شوهرش، حتی مجبور شدند غذای خود را کاهش دهند.»

در ادامه‌ی گزارش رویترز آمده است که این قصه، روایت بسیاری از خانواده‌هایی است که با کودکان بیمارشان در سرمای زمستان به شفاخانه‌های کابل رفت و آمد می‌کنند.

خانواده‌هایی که در بیش از یک سال گذشته، با مشکلات شدید اقتصادی دست‌وپنجه نرم کرده‌اند و اکنون در آغاز زمستانی سخت و سرد قرار دارند.

از سویی هم، محمدعارف حسن‌زی، رییس شفاخانه‌ی صحت طفل اندراگاندی در کابل می‌گوید که تعداد بیماران این شفاخانه نسبت به سال قبل افزایش یافته است و عامل اصلی آن، اقتصاد ضعیف مردم است.

رویترز گفته است که پیش از این، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گزارش داده بود که موارد ابتلای کودکان زیر پنج سال به بیماری سینه و بغل، ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

در حالی آمار کودکان مبتلا به بیماری‌های تنفسی در افغانستان افزایش یافته است که وزارت اقتصاد، کار زنان در موسسات داخلی و خارجی را نیز منع کرده است. در اعتراض به این تصمیم حکومت سرپرست شماری زیادی از نهادهای کمک‌رسان فعالیت‌شان را در افغانستان متوقف یا کاهش داده‌اند.

Related Articles

Back to top button