افغانستانزنان و حقوق بشر

یوناما: با ممنوعیت کاری زنان، افغانستان وارد دوره‌ی جدیدی از بحران می‌شود

گزارشگر: فرحناز معراج

بیان‌نیوز – مارکس پوتزل، معاون یوناما یا دفتر هیات معاونت سازمان ملل برای افغانستان در دیدار با ندامحمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت سرپرست به ممنوعیت تحصیل و کار زنان اشاره نموده و گفته است که افغانستان وارد دوره‌ی جدیدی از بحران می‌شود.

یوناما با نشر توییتی به نقل از پوتزل نوشته است که ممنوعیت تحصیل زنان در دانشگاه‌ها و کار در موسسات کمک‌رسانی از سوی حکومت سرپرست به تمام مردم افغانستان آسیب خواهد رساند.

آقای پوتزل در این دیدار خواستار لغو فوری این ممنوعیت شده است.

این در حالی است که ندامحمد ندیم مدتی پس از آغاز به‌کار به‌عنوان سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت سرپرست، در نامه‌ای به دانشگاه‌های دولتی و خصوصی گفته بود که تحصیل دختران دانشجو، تا امر ثانی معطل بماند.

همچنان پس از این دستور، وزارت اقتصاد حکومت سرپرست افغانستان اعلان کرد که کار زنان در نهادهای غیردولتی داخلی و خارجی منع می‌باشد.

این اقدامات حکومت فعلی با واکنش‌های گسترده‌ی داخلی و خارجی مواجه شد. پس از دستورهای حکومت فعلی چندین سازمان کمک‌رسان فعالیت‌های‌شان را در افغانستان متوقف و شماری از این سازمان‌ها نیز فعالیت‌های‌شان را کاهش داده اند.

با وجود واکنش‌ها گسترده، ندامحمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت فعلی در تازه‌ترین اظهاراتش گفته است که نظام جمهوریت «راه اهانت زن» را هموار کرده بود، اما حکومت سرپرست به این راه ادامه نمی‌دهند.

او در یک نوار تصویری کار، ورزش و تفریح زنان را «بی‌عزتی» خوانده است.

او به این باور است که اگر حکومت فعلی اجازه بدهد که زنان در موسسات کار کنند، پارک بروند، ورزش کنند و بی‌حجاب باشند، هیچ پاسخی نزد «خداوند، ملت مسلمان و علما» نخواهد داشت.

Related Articles

Back to top button