جهان

اعدام معترضان ایرانی؛ کشورهای اروپایی سفرای جمهوری اسلامی را احضار کردند

بیان‌نیوز

در واکنش به اعدام دو معترض دیگر در ایران و خطر اعدام چندین شهروند معترض دیگر در این کشور، اتحادیه اروپا، بریتانیا، فرانسه و ناروی، سفرا و دیپلمات‌های ارشد جمهوری اسلامی را احضار کردند.

به گزارش العربیه، اتحادیه اروپا در اعتراض به اعدام معترضان ضد‌حکومتی در ایران ضمن احضار حسین دهقانی، سفیر جمهوری اسلامی از مقامات تهران خواست اجرای احکام اعدام علیه تظاهرکنندگان را فورا متوقف کنند.

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا نیز روز دوشنبه(۱۹ جدی) در واکنش به اعدام معترضان محمدمهدی کرمی و سید محمد حسینی توسط رژیم جمهوری اسلامی، ارشدترین دیپلمات ایران در لندن را احضار کرد.

کلورلی در بیانیه‌ای گفت: «امروز کاردار ایران را احضار کردم تا اعدام‌های شنیعی را که در آخر هفته شاهد بودیم به شدیدترین لحن ممکن محکوم شود.»

به گزارش روزنامه فرانسوی «لموند» فرانسه نیز دوشنبه کاردار ایران در پاریس را در اعتراض به سرکوب مرگبار تظاهرات و اعدام‌ معترضان احضار کرد.

وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که کاردار ایران را احضار کرده تا محکومیت این اعدام‌ها و سرکوب جاری در ایران و مراتب اعتراض شدید خود را به او ابلاغ کند.

وزارت خارجه فرانسه با اشاره با این تجمع نیز گفت: «اعتراضات روز گذشته در مقابل سفارت فرانسه در تهران را که به هیچ وجه خودجوش نبود، با نهایت دقت زیرنظر می‌گیرد.»

به گزارش «لموند» چاپ پاریس، وزارت خارجه ناروی نیز دوشنبه اعلام کرد که سفیر ایران در اسلو را برای ابراز مخالفت خود با اعدام معترضان ضد‌حکومتی در ایران احضار کرده است.

پیش از این، اولاف شولز، صدراعظم آلمان نیز اعدام‌های روز شنبه را «وحشتناک» خوانده و از ایران خواسته بود که اجرای مجازات اعدام را متوقف کند و «کسانی را که به دلایل واهی دستگیر شده‌اند آزاد کند.»

مخالفت با اعدام معترضان در حالی توجه جامعه جهانی را به خود جلب کرده که بامداد دوشنبه 19 دی، جمعیت زیادی از شهروندان ایران در مقابل زندان رجایی‌شهر کرج تجمع کرده و خواهان لغو حکم اعدام برای دو معترض جوان دیگر به نام‌های محمد بروغنی و محمد قبادلو شدند.

شامگاه یک شنبه 18 دی، اخباری مبنی بر انتقال این دو زندانی سیاسی به سلول انفرادی برای اجرای حکم اعدام منتشر شد و خانواده‌های این جوانان اعلام کردند که در مقابل زندان رجایی‌شهر تجمع می‌کنند.

شهروندان حاضر در مقابل زندان رجایی‌شهر با شعارهای «می‌کشم می‌کشم آن‌که برادرم کشت»، علیه رژیم جمهوری اسلامی شعار سر داده و خواستار توقف فوری ماشین سرکوب، خشونت و اعدام شدند.

Related Articles

Back to top button