افغانستانزنان و حقوق بشر

نماینده‌ی امریکا در سازمان ملل: تعلیق تحصیل و منع کار زنان، صدای مردم افغانستان را انعکاس نمی‌دهد

بیان‌نیوز

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده‌ی آمریکا در سازمان ملل با اشاره به تصمیم شماری از اعضای این شورا خواسته است که برای لغو ممنوعیت علیه زنان و دختران افغانستان قطعنامه، صادر کند.

خانم گرینفیلد بامداد امروز شنبه(۲۴ جدی) در تویتی نوشته است: «امروز در کنار شماری از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد از طالبان خواستیم که فوراً اقدامات خود را علیه زنان لغو کنند.»

وی تاکید کرد که این احکام (حکم منع تحصیل و کار) غیرقابل دفاع و منعکس کننده‌ی خواست مردم افغانستان نیست.

از سوی هم، خبرگزاری رویترز گزارش داده است که نماینده‌ی آمریکا در سازمان ملل، این شورا را تحت فشار قرار داده تا اعضای این شورا قطعنامه‌ای را در مورد رفع محدودیت‌ها علیه زنان افغانستان تصویب کنند.

او تاکید کرد که در این قطعنامه از رهبری امارت اسلامی خواسته خواهد شد که تا ممنوعیت‌های کار بر زنان و دختران افغان در نهادهای کمک‌رسان و ممنوعیت تحصیل در دانشگاه‌ها و لیسه‌ها را برای دختران فوراً لغو کنند.

نشست اختصاصی شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست امارات متحده‌ی عربی و جاپان در رابطه به وضعیت افغانستان برگزار شده بود.

۱۱ عضو شورای امنیت سازمان ملل با نشر بیانیه‌ای از حکومت امارت اسلامی افغانستان خواسته است که فوراً تمام تصمیمات ظالمانه علیه زنان و دختران را لغو کند.

این ۱۱ کشور شامل آلبانی، برازیل، اکوادور، فرانسه، گابن، جاپان، مالت، سوئیس، امارات متحده‌ی عربی، بریتانیا و ایالات متحده‌ی آمریکا می‌باشند.

این درحالی است که یک ماه قبل وزارت تحصیلات امارت اسلامی تحصیل دختران در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی را منع کرد. به دنبال آن، وزارت اقتصاد حکومت فعلی با نشر حکمی کار زنان در موسسات غیردولتی داخلی و بین‌المللی را نیز ممنوع اعلام کرد.

شماری از نهادهای کمک‌رسان در اعتراض به این تصمیم فعالیت‌های شان را در افغانستان متوقف کرده اند.

Related Articles

Back to top button