افغانستانزنان و حقوق بشر

بلینکن: انتظار داشتیم که طالبان از حقوق زنان و دختران محافظت کند

بیان‌نیوز

اخیرا وزیرخارجه‌ی امریکا در سخنانی ابراز داشته است، ایالات متحده از حکومت طالبان انتظار داشت که از حقوق افغان‌ها و به‌خصوص زنان و دختران محافظت کند.

آقای بلینکن که در انستیتوت سیاسی دانشگاه شیکاگو صحبت می‌کرد، با اشاره به محدودیت‌های اخیر علیه زنان در افغانستان گفت که حکومت فعلی نمی‌تواند آنچه را که می‌گوید انجام دهد یا نمی‌خواهد آن را انجام دهد.

وی تاکید کرد: «ما دیدیم که حکومت سرپرست نتوانست یا نمی‌خواست آنچه را که جامعه‌ی جهانی و ایالات متحده‌ی آمریکا ازش انتظار داشت انجام دهد. انتظار این بود که از حقوق همه افغان‌ها از جمله زنان و دختران محافظت کند.»

وی می‌افزاید: «این یک عقب‌نشینی بزرگ از تعهداتش بود و ما در حال بررسی راه‌هایی برای پاسخ‌گویی به این اقدامات هستیم.»

با تسلط حکومت سرپرست بر افغانستان زنان و دختران از بسیاری حقوق‌شان از جمله کار در موسسات داخلی و خارجی و تحصیل در دانشگاه‌ها، مکاتب و مراکز آموزشی محروم شده‌اند.

منع کار و تحصیل زنان واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشته است. برخی از نهادهای کمک‌رسان فعالیت خود را متوقف یا محدود کرده‌اند.

با این همه، بیش از ۴۷۰ روز است که دروازه‌های مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم مسدود است. زنان از رفتن به حمام‌های عمومی، پارک‌های تفریحی، ورزشگاه‌ها، تداوی توسط پزشکان مرد و فعالیت در ادارات منع شده‌اند.

همزمان، یک هیات بلندپایه‌ی سازمان ملل متحد در پایان سفر رسمی چهار روزه خود به افغانستان با نشر اعلامیه‌یی از حکومت سرپرست خواست تا فرمان‌های منع تحصیل و کار زنان و دختران را لغو کند.

این هیات متشکل از امینه محمد، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد، سیما بحوث، رییس اجرایی سازمان ملل متحد در امور زنان و خالد خیاری، رییس دفتر سرمنشی سازمان ملل متحد در امور سیاسی و صلح بود.

این هیات تاکید کرده است که محدودیت‌های کنونی حکومت سرپرست بر زنان و دختران افغان، کمک‌رسانی به میلیون‌ها نفر را که به این کمک‌ها نیاز فوری دارند، آسیب می‌زند.

Related Articles

Back to top button