اجتماعیافغانستان

جان باختن نزدیک به ۲۰ نفر از پامیری‌ها در بدخشان در اثر شیوع بیماری تنفسی

بیان‌نیوز

مسوولان وزارت صحت عامه می‌گویند که ۱۷ تن از باشندگان منطقه‌ی پامیر ولایت بدخشان به شمول کودکان و زنان در اثر بیماری شدید تنفسی جان باخته‌اند.

شرافت زمان امرخیل، سخنگوی وزارت صحت عامه امروز (یک‌شنبه، ۲ دلو) در صحبت با رسانه گوهرشاد گفت که کارمندان صحی افغانستان از طریق تاجیکستان به منطقه‌ی پامیر بدخشان سفر کرده اند تا بیماران را تداوی کنند.

وی تاکید کرد که این بیماری با علایم نفس تنگی و سینه‌بغل مانند کووید-۱۹ بوده که در نتیجه‌ی تلاش‌های کارمندان صحی مهار شده است.

از سویی هم، عتیق‌الله فیضی، رییس صحت عامه بدخشان می‌گوید که بیماری شبه کرونا که یک‌ماه قبل در ولسوالی واخان بدخشان شیوع نموده بود بعد از جان باختن ۱۷ تن، صحت عامه این ولایت با همکاری موسسه خدمات صحی آقاخان، تیم صحی را جهت کنترول به ساحه فرستاده است.

وی تاکید کرد که از گسترش این بیماری جلوگیری شده و وضعیت صحی ساکنان منطقه به حالت عادی برگشته است.

به گفته‌ی این مسوولان، تا اکنون ۹۰۶ نفر به‌شمول زنان و کودکان توسط تیم‌های سیار تداوی شده و از شیوع بیشتر بیماری نیز جلوگیری صورت گرفته است.

از سوی هم، باشندگان پامیر می‌گویند که علایم این بیماری که شبه کرونا گفته شده است تب و جان درد است.

باشندگان پامیر شکایت دارند که مراکز صحی از منطقه‌ی آن‌ها سه تا چهار روز فاصله دارد و آن‌ها نمی‌توانند به راحتی بیماران شان را انتقال دهند.

پامیر بخش مرتفع و کوهستانی ولسوالی واخان بدخشان است که در امتداد سرحدات با چین، پاکستان و تاجیکستان موقعیت دارد.

براساس گزارش‌ها در اثر موج اخیر سرما در سایر مناطق افغانستان ۱۰۴ تن جان‌های شان را از دست داده اند و حدود ۷۰ هزار راس مواشی نیز تلف شده است.

Related Articles

Back to top button