افغانستانسیاستسیاسی

پتریوس: آینده‌ی افغانستانِ تحت کنترل طالبان کاملا مبهم به نظر می‌رسد

بیان‌نیوز

یک مقام پیشین سازمان اطلاعات مرکزی امریکا(CIA) می‌گوید که دورنمای افغانستانِ تحت کنترل حکومت سرپرست «کاملاً مبهم» به نظر می‌رسد و هیچ نشانه‌ای از پیشرفت وجود ندارد.

آقای پترائوس در گفتگو با بی‌بی‌سی با اشاره به وضعیت موجود در افغانستان و محدودیت‌ها علیه زنان گفته است وضعیت برای زنان و دختران در این کشور تاریک است.

او به این باور است که وضعیت در افغانستان «از بد به بدترین در حال پیش رفتن است.»

وی تصریح کرد: «آن‌چه شما می‌بینید، تحمیل مجدد نوع رژیم با تفسیر قرن هشتم از اسلام فوق‌ محافظه‌کارانه است که به افغانستان بازگشته است، پس از ۲۰ سال فرصتی که ما با حضور خود در آن‌جا فراهم کردیم.»

آقای پترائوس با اشاره به خروج نیروهای خارجی از افغانستان تاکید کرد که خروج نیروهای آمریکا از افغانستان نه‌ تنها «دلخراش و غم‌انگیز» بود، بلکه کاملاً فاجعه‌بار بود و این ارزیابی طی یک‌سال‌ونیم گذشته به‌طور فزاینده‌ای تایید شده است.

به گفته‌ی او: «وضعیت بسیار ناامیدکننده است. برای مدت بسیار قابل توجهی فراتر از سوءتغذیه تا گرسنه‌گی است. بخشی از جمعیت و اکنون علاوه بر آن، با هوای بسیار سرد زمستان مواجه است.»

در تازه‌ترین مورد، اوچا یا دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرده است که شمار افراد نیازمند به کمک در افغانستان در سال جاری میلادی به ۲۸.۳ میلیون نفر افزایش یافته است.

جنرال دیوید پترائوس نزدیک به یک دهه پیش فرماندهی نیروهای ایتلاف بین‌المللی در افغانستان را برعهده داشت.

Related Articles

Back to top button