افغانستانزنان و حقوق بشر

امیری: همکاری مشترک مرد و زن در افغانستان، این کشور را به رفاه و توسعه سوق می‌دهد

بیان‌نیوز

نماینده‌ ویژه‌ی امریکا برای حقوق زنان و دختران افغانستان می‌گوید که این کشور با زنان و مردان فوق‌العاده بااستعداد خود می‌تواند در مسیر صلح و رفاه باشد.

خانم امیری جمعه‌شب (۷ دلو) با یادآوری از قطر با نشر توییتی گفته است که زنان در قطر به طور مساوی به تحصیل دسترسی دارند که به آن‌ها فرصت موفقیت می‌دهد.

خانم امیری تاکید کرد: «اگر حکومت سرپرست با احکام سرکوب‌گرانه این پتانسیل را از بین نبرد، افغانستان با زنان و مردان فوق‌العاده بااستعداد خود نیز می‌تواند در مسیر صلح و رفاه باشد.»

از سویی هم، پال کلومان بکر، کاردار سفارت ناروی برای افغانستان، در دیدار با مقامات حکومت فعلی خواستار اجازه‌ی دسترسی کامل زنان به آموزش و کار شده است.

آقای بکر در توییترش نوشته است که با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه و دین‌محمد حنیف، سرپرست وزارت اقتصاد حکومت سرپرست دیدار کرده و از آنان خواسته است که به زنان و دختران اجازه‌ی دسترسی کامل به کار و آموزش داده شود.

او گفته است که ناروی برای حل این مساله (اقدام حکومت فعلی مبنی بر منع کار و آموزش زنان) به تعامل دوامدار متعهد است.

حکومت سرپرست پس از تسلط بر افغانستان، در روزهای نخست دروازه‌های مکاتب را تا امر ثانی به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم بست. اخیرا هم آموزش دختران و زنان را در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی تعلیق کرده‌ است.

همچنین زنان را از کار در نهادهای غیردولتی داخلی و خارجی منع کرده است.

Related Articles

Back to top button