افغانستانزنان و حقوق بشرگزارش ویژه

خلیل‌زاد: حکومت فعلی کابل قصدی برای موقتی بودن ممنوعیت آموزش دختران ندارد

بیان‌نیوز

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی پیشین امریکا در امور صلح افغانستان در واکنش به دستور جدید حکومت سرپرست مبنی بر ممنوعیت ثبت‌نام دختران برای شرکت در امتحان کانکور، گفت که این یک تصمیم دیکتاتوری بوده و افغانستان را به عقب برمی‌گرداند.

آقای خلیل‌زاد در توییتی نوشته است که این فرمان باعث ازدیاد رنج مردم افغانستان و افزایش انزوای بین‌المللی این کشور خواهد شد.

وی در ادامه تاکید کرد که اکنون روشن شده است که برخلاف تعهد حکومت افغانستان، قصدی برای «موقتی بودن» ممنوعیت آموزش زنان وجود ندارد.

این در حالی است که روز گذشته شنبه(۸ دلو) وزارت تحصیلات عالی حکومت فعلی با ارسال مکتوبی تازه به دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی خصوصی، ثبت‌نام دختران در آزمون بهاری کانکور سال ۱۴۰۲ را ممنوع کرد.

آقای خلیل‌زاد به این باور است که دستور جدید حکومت فعلی موضع فرمان قبلی وزارت تحصیلات عالی مبنی بر بستن دروازه‌های دانشگاه‌ به روی دختران را تقویت می‌کند.

او تصریح کرد که اکثریت مردم افغانستان با این تصمیمات مخالف هستند، بنابر این مشروعیت مردمی نیز ندارد. این تصمیم بر اساس مشورت با رهبران کلیدی حکومت سرپرست نیز گرفته نشده است.

همچنین وی می‌گوید که این فرمان نقض یک اصل کلیدی حکومت اسلامی است.

نماینده‌ی پیشین امریکا در امور صلح افغانستان می‌افزاید که تصمیم «غیرمعقول» جدید حکومت سرپرست نشان می‌دهد که تلاش‌های برخی از رهبران این حکومت که مخالف ممنوعیت آموزش زنان هستند نیز به نتیجه نرسیده است.

آقای خیل‌زاد از مقامات حکومت فعلی خواسته است که برای جلوگیری از سقوط افغانستان به یک حالت «طرد شده» باید اقدامات موثرتری روی دست گیرند.

این در حالی است که وزارت تحصیلات عالی حکومت سرپرست در اواخر ماه قوس سال روان تحصیل زنان را تا امر ثانی ممنوع اعلام کرد.

همچنین حکومت سرپرست پس از تسلط بر افغانستان، دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب محروم کرد.

Related Articles

Back to top button