افغانستانزنان و حقوق بشر

کوفی: موضع‌گیری‌های توخالی نهادهای بین‌المللی،‌ دیگر توجه زنان افغانستان را جلب نمی‌کند

بیان‌نیوز

فوزیه کوفی، رهبر حزب موج تحول افغانستان در واکنش به منع ورود دختران در امتحان کانکور دانشگاه‌های خصوصی گفت که اظهارات توخالی معتبرترین نهادهای بین‌المللی در حمایت از دختران و زنان افغان دیگر جلب توجه نمی‌کند.

خانم کوفی در توییتی نوشته است: «پس از اعلام این که دختران نمی‌توانند در امتحانات ورودی دانشگاه‌ها شرکت کنند، واضح است که اصطلاح «تا اطلاع ثانوی» ممنوعیت دایمی است.»

با تسلط حکومت سرپرست بر افغانستان زنان و دختران از بسیاری حقوق‌شان از جمله کار در موسسات داخلی و خارجی و تحصیل در دانشگاه‌ها، مکاتب و مراکز آموزشی محروم شده‌اند.

وضع این ممنوعیت‌ها واکنش‌های بین‌المللی را برانگیخته است. نمایندگان دیپلماتیک کشورهای امریکا، آلمان، جاپان، بریتانیا و سایر کشورهای منطقه و جهان به این محدودیت‌ها واکنش نشان داده و گفته‌اند که آن‌ها از اقدامات حکومت سرپرست کابل ناامید شده‌اند.

منع کار و تحصیل زنان واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشته است. برخی از نهادهای کمک‌رسان فعالیت خود را متوقف یا محدود کرده‌اند.

با این همه، بیش از ۵۰۰ روز است که دروازه‌های مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم مسدود است. زنان از رفتن به حمام‌های عمومی، پارک‌های تفریحی، ورزشگاه‌ها، تداوی توسط پزشکان مرد، اشتراک در امتحان ورودی دانشگاه‌های خصوصی و فعالیت در ادارات منع شده‌اند.

Related Articles

Back to top button