افغانستانزنان و حقوق بشر

یوناما: منع تحصیل زنان و دختران پیشرفت‌های ۲۰ سال گذشته را از بین می‌برد

بیان‌نیوز

دفتر معاونت سازمان ملل‌متحد(یوناما) با اعلام این‌که«تعلیم یک حق اساسی بشر برای همه است» گفته است که منع تحصیل زنان و دختران از سوی حکومت سرپرست، پیشرفت‌های عمده‌ی ۲۰ سال گذشته در عرصه‌ی تعلیم و تربیه را از بین می‌برد.

این نهاد سازمان ملل‌متحد، روز دوشنبه(۱۷ دلو) با انتشار مطلبی، بیان کرده است:«تعلیم یک حق اساسی بشر برای همه است. اما دختران و زنان از این حق اساسی‌شان در افغانستان محروم گردیده‌اند: آن‌ها دیگر اجازه‌ی رفتن به مکاتب متوسطه و تحصیلات عالی را ندارند.»

یوناما افزوده که این تصمیم ویران‌کننده‌ی حکومت سرپرست، پیشرفت‌های عمده‌ی ۲۰ سال گذشته در بخش تعلیم و تربیه را از بین می‌برد.

دفتر معاونت سازمان ملل‌متحد همچنان تصریح کرده که این تصمیم حکومت سرپرست، افغانستان را به نخستین کشوری در جهان تبدیل کرده که در آن دسترسی زنان و دختران به تعلیم و تربیه محدود است.

این نهاد همچنان تاکید ورزیده است که خواستار دسترسی فوری و غیرقابل مذاکره به تعلیم و تربیه‌ همه‌ی دختران و زنان در افغانستان است.

گفتنی است، بیش از ۵۰۰ روز می‌شود که حکومت سرپرست، درب مکاتب را به روی دختران دانش‌آموز مسدود کرده است و علاوه براین، درب دانشگاه‌ها به روی دختران دانش‌جو مسدود و دختران از ثبت نام در کانکور ممنوع شده‌اند.

این محدودیت‌های حکومت سرپرست، واکنش‌های بین‌المللی را به همراه داشته و با وجود اعمال فشارهای بین‌المللی، حکومت سرپرست تاهنوز به تصامیم‌شان تجدید نظر نکرده است.

Related Articles

Back to top button