افغانستانزنان و حقوق بشر

تمویل پروژه‌های انکشافی دولت آلمان در افغانستان؛ «با زنان برای زنان»

بیان‌نیوز

شماری از رسانه‌های آلمانی گزارش داده‌اند که دولت آلمان دوباره پروژه‌های انکشافی را در افغانستان تمویل خواهد؛ اما مشروط براین‌که، زنان و دختران از آن مستفید شوند.

این گزارش را روزنامه‌ی «زود دویچه سایتونگ» به نقل از یک نامه‌ی داخلی وزارت همکاری اقتصادی و توسعه حکومت فدرال آلمان منتشر کرده است.

به گفته‌ی این روزنامه، رهنمود درج‌شده در نامه‌ی وزارت همکاری‌های انکشافی آلمان عنوان«با زنان برای زنان» داده شده است.

همچنان در این گزارش تصریح شده، پروژه‌هایی که از آن زنان و دختران افغانستان مستفید نشده‌اند، مجددا تمویل مالی نخواهند شد و با این حساب، حدود ۱۵ درصد از برنامه‌هایی‌که قبلا در این کشور تمویل مالی می‌شدند، دوباره فعال نخواهند شد.

این در حالی است که طی نزدیک به دو سال گذشته، حکومت سرپرست حدود چهل فرمان را در خصوص محدودسازی زنان و دختران افغانستان وضع کرده و این باعث کاهش کمک‌های بین‌المللی به مردم و به‌خصوص زنان شده است.

اخیرا، حکومت سرپرست فرمانی را در مورد ممنوعیت کاری زنان در موسسات غیردولتی داخلی و خارجی صادر کرده است و این فرمان، زنان را از کار کردن در موسسات منع می‌کند.

به‌دنبال صدور این فرمان، ده‌ها موسسه‌ی داخلی و خارجی، فعالیت‌های‌شان را در افغانستان یا کاهش داده و یاهم متوقف کرده‌اند.

پس از واکنش‌های گسترده‌ی بین‌المللی در خصوص این فرمان، چند روز پیش گزارش شد که حکومت سرپرست به شماری از موسسات اجازه داده است که در حضور داشت زنان، فعالیت‌های‌شان را در بخش‌های مختلف از جمله صحت و معارف از سر گیرند.

Related Articles

Back to top button