افغانستانسیاستگزارش ویژه

خروج سربازان شوروی پیشین از افغانستان؛ حکومت سرپرست: نظامی را ایجاد کنیم که افغان‌ها آزادانه زندگی کنند

بیان‌نیوز

شماری از مقام‌های ارشد حکومت سرپرست در مراسم یادبود از سال‌روز خروج سربازان اتحاد جماهیر شوروی پیشین، می‌گویند که آن‌ها به‌دنبال ایجاد نظامی هستند که تمام مردم افغانستان در آن آزادانه زندگی کنند.

حکومت سرپرست، امروز چهارشنبه(۲۶ دلو) مراسمی به‌مناسبت بزرگ‌داشت از سی‌وسومین سال‌روز خروج سربازان اتحاد جماهیر شوروی پیشین از افغانستان، برگزار کرد.

در این مراسم، شماری از مقام‌های ارشد حکومت سرپرست به سخنرانی پرداخته و از مقاومت مردم افغانستان علیه متجاوزان خارجی سخن گفتند.

مولوی محمدیعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع افزوده است که حکومت سرپرست به‌دنبال نظامی هستند که مردم افغانستان زیر چتر آن، آزادانه زندگی کنند.

او با بیان این‌که مردم باید از نظام راضی باشند، خاطرنشان ساخت که در کنار این، مردم افغانستان از هرگونه اشغال فکری، ذهنی و فزیکی رهایی یابند.

از سوی هم، خلیل‌الرحمان حقانی، سرپرست وزارت مهاجرین و بازگشت‌کنندگان به جلوگیری از نفوذ افراد استخباراتی روسیه و امریکا تاکید ورزید.

حقانی گفت، افرادی‌که به «KGB» و امریکایی‌ها کار می‌کنند، در هر زمانی وجود دارند و امارت اسلامی باید متوجه آن‌ها باشد.

در همین حال، حکومت سرپرست با انتشار بیانیه‌ای، تصریح کرده که مردم افغانستان متجاوز نیستند؛ اما تجاوز دیگران را نیز تحمل نمی‌توانند.«پس از تجاوز شوروی، اشغال به رهبری امریکا آغاز و شکست آن بازهم ثابت ساخت که افغان‌ها در مقابل بیگانگان بسیار حساس هستند و دفاع از ارزش‌های دینی، آزادی و استقلال کشور را مکلفیت ایمانی و دینی خود می‌دانند.»

همچنین در بیانیه‌ی حکومت سرپرست آمده است:«افغان‌ها همان‌گونه که در میدان جنگ پیروز هستند، در تفاهم و تعامل نیز مخلص و متعهد می‌باشند و بهتر این است که هیچ طرفی تلاش برای آزار و اذیت افغان‌ها نکند.»

حکومت سرپرست اعلام کرده که اگر کشورها با امارت اسلامی تعامل روشن و نیک داشته باشند، نظام فعلی نیز با درنظرداشت منافع دینی و ملی، آماده‌ی تعامل مثبت می‌باشد.

گفتنی است، سربازان اتحاد جماهیر شوروی پیشین، پس از قطع حمایت‌های نظامی و مالی از دولت نجیب، در ششم جدی سال ۱۳۵۸ از افغانستان خارج و به حضور ۹ ساله‌اش به این کشور پایان داد.

Related Articles

Back to top button