افغانستاناقتصادی

مسدود شدن گذرگاه تورخم بازرگانان افغان را میلیون‌ها دالر متضرر کرده است

بیان‌نیوز

به‌دنبال مسدود شدن گذرگاه تورخم، شماری از بازرگانان در شرق افغانستان می‌گویند که از ناحیه مسدود شدن این گذرگاه، میلیون‌ها دالر آسیب دیده‌اند.

زلمی عظیمی، معاون اتاق تجارت و صنایع ولایت ننگرهار، روز سه‌شنبه(۲ حوت) به خبرنگاران گفته که از مسدود شدن گذرگاه تورخم سه روز می‌گذرد و در این مدت، هزاران موتر باربری مربوط به بازرگانان افغان بند مانده‌اند.

به گفته‌ی عظیمی، موترهای باربری از میوه تازه، ترکاری و دیگر مواد خوراکی بارگیری شده و اگر گذرگاه تورخم باز نشوند، تمام میوه‌جات و مواد خوراکی فاسد خواهند شد.

او با بیان این‌که حکومت سرپرست و دولت پاکستان مشکلات را از طریق گفت‌وگو حل کنند، خاطرنشان ساخت که پس از استقرار نظام جدید در کابل، روند مبادلات تجارتی با اسلام‌آباد به خوبی دنبال نمی‌شود و هنوزهم چالش‌های فراگیر سد راه بازرگانان وجود دارد.

افزون براین، گزارش‌های منتشره نشان می‌دهد که در صورت عدم بازگشایی گذرگاه تورخم، قیمت مواد خوراکی نیز در بازارهای افغانستان افزایش خواهد یافت.

گفته می‌شود که به‌دنبال مسدود بودن این گذرگاه، مریضانی‌که جهت تداوی راهی پاکستان شده بودند، نیز در گذرگاه تورخم گیر مانده و باعث بیشتر شدن مشکلات آن‌ها شده است.

Related Articles

Back to top button