افغانستانزنان و حقوق بشرگزارش ویژه

بنت: نقض حقوق بشر و حقوق زنان در افغانستان شتاب بیشتری پیدا کرده است

بیان‌نیوز

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر برای افغانستان با ارایه‌ی گزارش از وضعیت حقوق بشری در این کشور به شورای حقوق بشر سازمان ملل‌متحد، گفته که وضعیت حقوق بشر به تناسب سال گذشته، وخیم‌تر شده است.

بنت، روز دوشنبه(۱۵ حوت) و هم‌زمان با آغاز سال تعلیمی و تحصیلی در افغانستان، در شورای حقوق بشر سازمان ملل‌متحد سخنرانی کرد و او در سخنان گفت که نقض حقوق بشر، حقوق زنان، نقض آزادی بیان و فقر در افغانستان شتاب بیشتری پیدا کرده است.

او افزود:«در سپتامبر سال گذشته در گزارشم از نگرانی خود در مورد بدترشدن وضعیت حقوق بشری سخن گفتم و گفتم که افغان‌ها در یک بحران حقوق بشری گیر مانده‌اند که به نظر می‌رسد، دنیا به آن رسیدگی نمی‌تواند. متاسفانه باید بگویم که نقض حقوق زنان، حقوق بشر، آزادی بیان و فقر شتاب بیشتری پیدا کرده است.»

بنت با بیان این‌که سفرهای متعددی به افغانستان داشته است، در سخنان خود خاطرنشان ساخته که با وجود اعلام عفو عمومی از سوی مقام‌های فعلی، انتقام‌گیری از اعضای نیروهای امنیتی حکومت پیشین ادامه یافته است.

بنت در گزارش خود به وضوح بیان کرده است:«در افغانستان امروز جایی برای مدارا و تحمل تفاوت باقی نمانده است. فضا برای مدافعان حقوق بشر محدود شده است، خبرنگاران بین‌المللی به گونه‌ی روزافزون تحت فشار هستند تا دستوراتی را بپذیرند که اصول کاری آن‌ها را زیر سوال می‌برد. زنان به گونه‌ی گسترده از رسانه‌ها حذف شده‌اند.»

گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل‌متحد برای افغانستان همچنان در گزارش خود، دستگاه قضایی حکومت سرپرست طالبان را به نقض اصول جهانی حقوق بشر متهم کرد. در ادامه او از حکومت سرپرست خواست که همه‌ی فعالان حقوق بشر و خبرنگارانی‌که در بازداشت هستند، را آزاد کنند.

Related Articles

Back to top button