افغانستانزنان و حقوق بشر

ثریا دلیل: زنان در افغانستان گفتمان بکر و غیر متعارف را رقم زده‌اند

بیان‌نیوز

ثریا دلیل، فعال حقوق زن و وزیر پیشین صحت عامه‌ی افغانستان به‌مناسبت هشتم مارچ(روز جهانی زن) گفته که زنان در این کشور گفتمان بکر و غیرمتعارف را رقم زده‌اند.

او شام‌گاه روز سه‌شنبه(۱۶ حوت) در تویتی افزوده است:«در محراق این گفتمان عدالت قرار دارد. اعتراضات دوامدار و متنوع به شیوه‌های فردی و جمعی، بازتاب این گفتمان است.»

خانم دلیل همچنان در ادامه نوشته که آینده‌ی سیاسی و اجتماعی افغانستان از همین اعتراضات نشات می‌کند و با آن گره خورده است.

ثریا دلیل در یک تویت دیگر خاطرنشان ساخته که این مبارزات نظر به زمینه و ماحول به اشکال مختلف تجربه‌شده از زنان کارگر که برای مزد بهتر، یک قرن پیش ایستادند، تا مبارزه برای حق کار، حق تعلیم،‌حق رای، حق آزادی.

به گفته‌ی او، عدالت جوهر این مبارزات است و از همین‌رو این مبارزات انسانی و در عین زمان دشوار نیز است.

خانم دلیل در حالی از مبارزات زنان و دختران برای رسیدن به حقوق‌اساسی‌شان حمایت می‌کند که حکومت سرپرست کابل، در فرمان‌های متعددی،‌ طی دو سال اخیر، زنان و دختران را از عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی حذف و خانه‌نشین ساخته است.

با این حال، روز سه‌شنبه(۱۶ حوت) گروهی از زنان و دختران در کابل با راه‌اندازی اعتراض خیابانی، خواستار بازگشایی مکاتب دخترانه و دانشگاه‌ها شدند.

Related Articles

Back to top button