افغانستانزنان و حقوق بشرگزارش ویژه

افغانستان تحت تسلط طالبان، «سرکوب‌کننده‌ترین کشور» جهان در عرصه حقوق زنان

بیان‌نیوز

گزارشگر: انیسه صفدری

روزا اوتنبایوا، نماینده‌ی خاص سرمنشی سازمان ملل‌متحد برای افغانستان به‌مناسبت هشتم مارچ(روز جهانی زن) می‌گوید که این کشور تحت تسلططالبان، سرکوب‌کنده‌ترین کشور جهان در عرصه‌ی حقوق زنان باقی مانده است.

دفتر هیات معاونت سازمان ملل‌متحد، بامداد چهارشنبه(۱۸ حوت) با انتشار اعلامیه‌ای و به نقل از اوتنبایوا گفته است:«بسیار ناراحت‌کننده است که شاهد روش‌های قصدی و سیستماتیک آن‌ها(طالبان) برای منزول ساختن زنان و دختران افغان از اجتماع هستیم.»

نماینده‌ی خاص سرمنشی سازمان ملل‌متحد همچنان تاکید ورزیده که حبس‌کردن نیمی از جمعیت کشور در خانه‌ها، یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های انسانی و اقتصادی جهان، اقدام زیان‌رساندن برای خود در سطح ملی است.

به گفته‌ی او، این امر نه تنها زنان و دختران، بلکه تمام مردم افغانستان را برای نسل‌های آینده به فقر و وابستگی به کمک‌ها، محکوم خواهد کرد.«این امر همچنان افغانستان را از شهروندان خود و سایر کشورهای جهان منزوی‌تر خواهد ساخت.»

در اعلامیه‌ی یوناما تصریح شده که در سپتامبر سال ۲۰۲۱،‌ مقام‌های حاکم تعلیمات متوسطه‌ی دختران را به حالت تعلیق درآورد، با وجود اعلامیه‌های عمومی برخلاف آن، با آغاز صنوف درسی در مارچ ۲۰۲۲،‌ این تعلیق را برای مدت نامعلوم تمدید کردند؛ اگر چه مقام‌های حاکم گفته‌اند که در حال طی مراحل و تنظیم نصاب تعلیمی مکاتب با ارزش‌های اسلامی و نورم‌های فرهنگی هستند، ولی هیچ پیشرفتی در این مورد مشاهده نشده است.

طبق این اعلامیه، سازمان ملل‌متحد در افغانستان در روز جهانی زن مجددا از مقام‌های حاکم این کشور می‌خواهد تا محدودیت‌های وضع‌شده بر حقوق اساسی زنان و دختران را متوقف و لغو نمایند.

همچنان گفته شده است که حکومت فعلی کابل، تمرکز تقریبا منحصر به فردی را بر تحمیل قوانینی کرده‌اند که اکثر زنان و دختران را عملا در خانه‌ها حبس می‌سازند.
به گفته‌ی یوناما، وضع این محدودیت‌ها در تضاد با تعهدات حقوق بشری مندرج در اسناد مربوط به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی قرار دارد که افغانستان یکی از کشورهای عضو آن بوده و به آن‌ها ملزم است.

حقوق زنان و دختران باید فورا احیا شود

از سوی هم، در اعلامیه‌ی یوناما به نقل از الیسون دیویدیان، نماینده خاص زنان سازمان‌ ملل‌متحد در افغانستان آمده که زنان افغانستان، شجاعت و انعطاف باورنکردنی را در مواجه‌شدن با حذف مداوم و سیستماتیک از خود نشان داده‌اند.

دیویدیان افزوده است:«پیامدهای آسیبی‌که طالبان بر شهروندان خود وارد می‌کنند، فراتر از زنان و دختران است. این برهمه‌ افغان‌ها تاثیر می‌گذارد و طی نسل‌ها محسوس خواهد شد. برای ساختن یک افغانستان فراگیر، صلح‌آمیز و امیدوارکننده، حقوق زنان و دختران باید فورا احیا شود.»

یوناما در اعلامیه‌ی خود تصریح کرده است که زنان مدافع حقوق بشر که به صورت مسالمت‌آمیز تظاهرات می‌کنند مورد هدف ضرب‌وشتم و دستگیری قرار گرفته‌اند.

Related Articles

Back to top button