افغانستانزنان و حقوق بشرگزارش ویژه

زنان معترض: نه تنها دانشگاه می‌خواهیم، بلکه مشارکت سیاسی و انتخابات عادلانه نیز می‌خواهیم

بیان‌نیوز

گروهی از دختران و زنان تحت عنوان«ائتلاف جنبش‌های خود‌جوش زنان» به جاده‌های کابل برامده و خواستار مشارکت سیاسی، حاکمیت برخواسته از مردم و تحقق عدالت شده‌اند.

معترضان زن، روز چهارشنبه(۱۷ حوت) قطع‌نامه‌ی شان را به خیابان‌های کابل به خوانش گرفتند و در آن تاکید ورزیدند که طی دو سال اخیر با دستان خالی علیه محدودیت‌های حکومت سرپرست مبارزه کرده‌اند.

آن‌ها همچنان در قطع‌نامه‌شان گفته‌اند که حقوق زنان به‌طور اساسی از حکومت سرپرست نقض و زنان با محدودیت‌های فراوان مواجه شده‌اند.

به گفته‌ی آن‌ها، حکومت سرپرست با حذف زنان از سطح اجتماع و بازداشت‌های خودسرانه،‌ در پی‌ امتیازگیری از جامعه‌ی جهانی است.

زنان معترض به گونه‌ی واضح از سازمان ملل‌متحد خواستند که هرچه سریع‌تر با قاطعیت در قبال سرنوشت مردم افغانستان و به‌خصوص زنان و دختران تصمبم بگیرد.«جامعه‌ی جهانی باید مدافع حقوق مردم باشد، نه این‌که از حکومت طالبان حمایت کنند. کمک مالی ۴۰ میلیون دالری در واقع جفا در حق زنان و دختران است.»
آن‌ها در قطع‌نامه‌شان افزوده‌اند که در کنار خواستن مکتب و دانشگاه، زنان و دختران مشارکت سیاسی با مردان، انتخابات عادلانه، حاکمیت برخواسته از مردم و تحقق عدالت نیز می‌خواهند.

معترضان از مردم خواسته‌اند که در جهت حمایت از زنان و دختران در کنار آن‌ها بی‌ایستند و تا بتوانند در تاریخ تغییر سیاسی و فارغ از نخسه‌های غرب و شرق، سرنوشت‌شان را با دستان خویش تغییر دهند.

امروز چهارشنبه، مصادف است با روز جهانی زن؛ در این روز اکثر کشورهای جهان، با برگزاری مراسم‌های ویژه، این روز را گرامی می‌دارند.

Related Articles

Back to top button