افغانستانفرهنگی

چرا کتاب‌خانه‌ی زن از فعالیت باز ماند؟

بیان‌نیوز

هم‌زمان با اعمال محدودیت‌ها علیه زنان و دختران افغانستان از سوی حکومت سرپرست، هفت ماه پیش کتاب‌خانه‌ای به‌نام«زن» در کابل تاسیس و این کتاب‌خانه با کمک‌های شهروندان به فعالیت آغاز کرد.

ژولیا پارسی، مسوول این کتاب‌خانه به بیان‌نیوز می‌گوید که این کتاب‌خانه درست زمانی ایجاد شده بود که دختران از رفتن به مکاتب محروم شده بودند.

براساس معلومات خانم پارسی، در این کتابخانه حدود شش هزار جلد کتاب با عناوین مختلف از سوی مردم جمع‌آوری شده بود و محیط مطالعه‌ی مناسب برای زنان و دختران فراهم گردیده بود.

او افزود:«این کتاب‌خانه در بین مردم مخصوصا دختران دانش‌آموز و دانش‌جو تاثیر گذار واقع شده بود. دختران همه‌روزه برای مطالعه مراجعه می‌کردند و گاهی کتاب همراه‌شان به‌طور امانت می‌بردند و گاهی هم در خود کتاب‌خانه مطالعه می‌کردند.»

به گفته‌ی خانم پارسی،‌ این کتاب‌خانه دوبار از سوی نیروهای امارت اسلامی مهرلاک شده بود، دور نخست با همکاری مالک دکان باز گردید، اما دور دوم که مهرلاک گردید، این کتابخانه به‌طور دایمی مسدود گردید.

خانم پارسی در اظهارات خود خاطرنشان ساخت که چون این کتاب‌خانه از سوی زنان معترض ایجاد گردیده بود، فشارهای زیادی بر این کتاب‌خانه وارد گردید.

با این حال، طی دو سال گذشته زنان و دختران افغانستان در برابر محدودیت‌های وضع‌شده دست به اعتراض زدند.

Related Articles

Back to top button