افغانستانزنان و حقوق بشر

خواست پایتخت‌نشینان از امارت اسلامی به رعایت حقوق زنان در بخش آموزش

بیان‌نیوز

به‌دنبال اعمال محدودیت‌های آموزشی و کاری بر زنان و دختران افغانستان، شماری از باشندگان کابل در مراسمی، خواستار رعایت حقوق زنان و به‌خصوص در بخش آموزش شده‌اند.

باشندگان کابل، روز یک‌شنبه(۲۸ حوت) با برگزاری یک مراسم که در آن، مسوولان کابل نیز اشتراک داشتند، این خواسته‌ها را مطرح کردند.

عظیم‌الله خنجانی، یکی از بزرگان قومی در این مراسم افزود: کسانی‌که در بخش‌های حقوق،‌ اقتصاد تخصص دارند و نیز در حوزه‌های دیگر تجربه دارند، باید در دولت سهم داده شوند تا زمینه‌ی پیشرفت فراهم شود.

او با بیان این‌که آموزش تنها راه پیشرفت کشور شمرده می‌شود، خاطرنشان ساخت که باید زمینه‌ی آموزش برای دختران و زنان فراهم گردد.

زلمی احمدی، یکی دیگری از بزرگان قومی کابل افزود که مردم خواهان امنیت، آموزش، اقتصاد خوب و کشاورزی مناسب هستند و این موارد برای بازسازی کشور کمک می‌کند.

در همین حال، محمدقاسم خالد، والی کابل با بیان این‌که پس از تسلط امارت اسلامی بر افغانستان، روند آموزش بهبود یافته است، گفت:«اگر هیچ امکانات وجود نداشته باشد، امارت اسلامی متعهد به تقویت بخش آموزشی است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت.»

این در حالی است که پس از تغییر نظام سیاسی و تسلط امارت اسلامی، محدودیت‌های شدیدی بر زنان و دختران وضع شد.

آموزش برای دختران بالاتر از صنف ششم ممنوع و نیز دختران از رفتن به دانشگاه‌ها منع قرار داده شدند.

مقام‌های حکومت امارت اسلامی گفته‌اند که محدودیت‌های آموزشی برای زنان و دختران دایمی نیست و بلکه تا امر ثانی منع قرار داده شده است.

Related Articles

Back to top button