افغانستانزنان و حقوق بشرگزارش ویژه

انتقاد دختران معترض از یوناما مبنی بر عدم حمایت موثر از زنان و دختران

بیان‌نیوز

به‌دنبال تعلیق وظایف زنان و مردان در دفاتر سازمان ملل‌متحد در افغانستان(یوناما) شماری از دختران معترض از این نهاد می‌خواهند که برای برگشت عمومی زنان به کار، به‌دنبال تغییرات کلی از زنان و دختران افغانستان باشد.

یاقوت ماندگار از دختران معترض کابل در گفت‌وگو با بیان‌نیوز می‌گوید، در صورتی‌که یوناما فقط به دنبال حمایت از زنانی باشد که در این نهاد کار می‌کنند، این نشان‌دهنده عدم حمایت این سازمان از زنان و دختران افغانستان خواهد بود.

او با بیان این‌که کارکرد یوناما طی دو سال گذشته در حمایت از زنان افغانستان تاثیرگذار نبوده، تاکید ورزید که نهادهای سازمان ملل‌متحد باید از مجموع زنان و دختران افغان حمایت کند.«اگر تغییر می‌آید، برای همه‌ی زنان بیاید.»

این خانم معترض همچنان خطاب به یوناما گفت که این نهاد سازمان ملل‌متحد در دو سال گذشته از حکومت سرپرست کابل حمایت کرد، در حالی‌که شاهد بود، زنان و دختران افغانستان از ساختارهای مختلف جامعه حذف شدند و هیچ کار موثری را انجام نداد.

گفت‌وگوی بیان‌نیوز با خانم ماندگار به زودی در یک مستند ویژه از بیان‌نیوز منتشر خواهد شد.

این اعتراض در حالی صورت می‌گیرد که یوناما در پیوند به ممنوعیت کاری زنان در دفاتر سازمان ملل‌متحد، تمامی کارکنان زن و مرد را برای مدت نامعلومی تعلیق کرد.

یوناما روز گذشته(۱۶ حمل) در بیانیه‌ای اعلام کرد که مقام‌های حکومت سرپرست کابل به این سازمان اطلاع داده که هیچ زن افغان اجازه‌ی کار برای سازمان ملل‌متحد در افغانستان را ندارند و این امر به شکل فوری قابل اجرا است.

به گفته‌ی یوناما، این تصمیم دستورالعمل را که قبلا در ۲۴ دسامبر ۲۰۲۲ مبنی بر منع کار زنان افغان در سازمان‌های غیردولتی داخلی و بین‌المللی صادر گردیده بود، را تمدید می‌کند.

Related Articles

Back to top button