افغانستانسیاستسیاسی

خلیل‌زاد: سازمان ملل تا دو هفته‌ی آینده از نشستی در مورد افغانستان در دوحه میزبانی خواهد کرد

بیان‌نیوز

زلمی خلیل‌زاد، فرستاده پیشین ایالات متحده‌ی امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل‌متحد در اول ماه می سال روان میلادی، از نشستی با حضور نمایندگان سراسر جهان در مورد افغانستان در دوحه پایتخت قطر، میزبانی خواهد کرد.

خلیل‌زاد، سه‌شنبه‌شب(۲۹ حمل) در رشته‌تویتی به برگزارکنندگان این نشست توصیه کرده است که اجرای کامل توافق‌نامه دوحه باید به عنوان هدف مشترک پذیرفته شود و در عین حال، میان رهبران طالبان حمایت از اجرای توافق‌نامه دوحه اتفاق نظر وجود دارد.

او با بیان این‌که توافق‌نامه دوحه به‌طور کامل اجرا نشده است، تصریح کرد که شخصیت‌های مهم دولت پیشین افغانستان،‌ توافق‌نامه دوحه را بهترین چارچوب برای مهار چالش‌های افغانستان می‌دانند و بدیل این توافق‌نامه هم وجود ندارد.

خلیل‌زاد همچنان خاطرنشان ساخت که برای عبور از وضعیت فعلی افغانستان به یک نقشه راه ضرورت است و این نقشه را باید به موضوع آموزش دختران و اشتغال زنان متمرکز باشد.

به گفته‌ی خلیل‌زاد، دبیرکل سازمان ملل‌محد باید نماینده‌ ویژه‌ای را برای همکاری با مردم افغانستان و در سطح بین‌المللی در خصوص توسعه و تطبیق نقشه راه تعیین کند.

نمایندگی سازمان ملل‌متحد در افغانستان و دولت قطر تاهنوز در مورد برگزاری این نشست تاهنوز به گونه‌ی رسمی ابراز نظر نکرده‌اند.

 

Related Articles

Back to top button