افغانستانسیاستسیاسیگزارش ویژه

دیدار وست با مخالفان سیاسی طالبان؛ بحث محوری راه حل سیاسی بود

بیان‌نیوز

اخیرا، تصاویری از تام وست، نماینده ویژه‌ی ایالات متحده برای افغانستان در ترکیه منتشر شده که نشان می‌دهد که او با مخالفان سیاسی طالبان بحث و گفت‌وگو دارد.

وست در تویتی گفته که با چهره‌های سیاسی و اعضای جامعه‌ی مدنی افغانستان در استانبول ترکیه دیدار و گفت‌وگوهایی را در خصوص اوضاع جاری افغانستان داشته است.

او نگرانی‌های عمیق چهره‌های سیاسی و اعضای جامعه مدنی را در خصوص تصمیم‌های طالبان و به‌ویژه در مورد حقوق زنان و دختران در عرصه آموزش و کار شنیده است.

در تویت وست آمده است:«موضوع دیگر این بود که باید یک راه مسالمت‌آمیز و رو به جلو وجود داشته باشد. گفت‌وگو راه ترجیمی است نه خشونت.»

نماینده ویژه‌ی امریکا برای افغانستان با اعضای شورای مقاومت ملی، فعالان حقوق زن در ترکیه و نیز کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان دیدار داشته است.

در همین حال محمد ناطقی، عضو شورای عالی مقاومت ملی افغانستان در فیس‌بوکش نگاشته که موضوعات مختلف از قبیل سرکوب آزادی‌ها، نقض حقوق بشر و حقوق زنان، بحث امنیتی و توسعه فعالیت‌های تروریست‌ها در افغانستان و مساله فقر مردم افغانستان در این مذاکرات مطرح شد.

ناطقی نگاشته است:«بحث محوری و طرح اصلی مساله، راه حل سیاسی بود. در این نشست تاکید کردیم که مساله بنیادی و اصلی گفت‌وگو و توافق سیاسی است. راه حل سیاسی به معنای اداره همه‌شمول نیست راه حل،‌ توافق روی یک سیستم سیاسی، مردمی و قابل قبول برای مردم افغانستان است.»

به گفته‌ی ناطقی، برای ایجاد شرایط صلح و توافق، گفت‌وگوها را سازمان ملل‌متحد به نمایندگی از جامعه‌ی جهانی برنامه‌ریزی نماید، زیرا واسطه و مرجع قابل اعتماد برای همه‌ی طرف‌ها ملل‌متحد است.

Related Articles

Back to top button