افغانستانسیاستسیاسی

غنی در پیام عیدی: اشتباهات طالبان هیچ ربطی به پشتون‌ها ندارد

بیان‌نیوز

اشرف غنی، رییس‌جمهوری فراری افغانستان در پیامی عیدی خود از عمل‌کردهای حکومت سرپرست کابل انتقاد کرده و گفته که اشتباهات طالبان هیچ ربطی به پشتون‌ها ندارد.

او روز پنج‌شنبه(۳۱ حمل) در یک پیام صوتی گفته است:«اقدامات طالبان به اشتباه به پشتون‌ها نسبت داده می‌شود، در حالی‌که به این قوم هیچ ربطی ندارد.»

غنی در پیام خود به صراح بیان کرده که طالبان حتا به پشتون‌ها و سایر اقوام تهمت می‌بندند که محدودیت بر آموزش و کار زنان بر اساس فرهنگ آن‌ها وضع شده‌اند.

مطرح شدن بحث‌هایی در خصوص مسایل هویتی و قومی، بخش دیگری از نگرانی‌های اشرف غنی است که در پیام خود بیان کرده و اظهار داشت که این موضوع از طرف سودجویان و در پی مهاجرت‌های اجباری تقویت شده است.

به گفته‌ی او، در شرایط حاضر به‌جای مبارزه با اختناق، افغانستان از سوی برخی‌ها خواسته و یا ناخواسته به‌سوی بحران هویتی کشانده می‌شود.

او با بیان این‌که این بیماری ریشه در زشتی‌های فکری نیم قرن اخیر دارد، خاطرنشان ساخت در صورت عدم جلوگیری از آسیب‌های این بحران، پیامد آن در درازمدت برای افغانستان خطرناک خواهد بود.

رییس‌جمهوری پیشین افغانستان افزوده است:«مهاجرت‌های اجباری در این دوران حس تعلق به میهن مشترک را تضعیف کرد و به سودجویان موقع داد تا به نام قوم از آن استفاده‌های شخصی کنند، درحالی که پیوند مردم کشور با هویت تاریخی و سرزمین واحد، افتخار مشترک همه‌ی ماست که تنها در افغان‌بودن تجسم یافته می‌تواند.»

اشرف غنی همچنان با اشاره به وخامت اوضاع بشری افغانستان، گفت که تاهنوز تنها کمک‌های بشری از بحران تمام‌عیار جلوگیری کرده است و تاریخ شاهد است که هیچ ملتی به گدایی بقا نیافته است.

Related Articles

Back to top button