افغانستانزنان و حقوق بشر

نشست بین‌المللی دوحه؛ زنان خواستار اشتراک در این نشست شدند

بیان‌نیوز

گروهی از زنان و دختران افغانستان در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل‌متحد، از او خواسته است که آن‌ها باید اطمینان حاصل کنند که نمایندگان زنان در نشست دوحه اشتراک می‌کنند.

راضیه بارکزی، فعال حقوق زن در یک نوار تصویری می‌گوید که هدف اساسی ارسال این نامه به دبیرکل سازمان ملل‌متحد و نمایندگان کشورها، کسب حمایت و توجه ملت‌ها در حمایت از مردم افغانستان است.

او افزوده است که زنان و دختران افغانستان، استقرار عدالت اجتماعی، آزادی،‌ تساوی جنسیتی و نیز رسیدن به امنیت جهانی را آرزو دارند و ایجاب می‌کند که ملت‌ها برای حمایت از خواست‌های مشروع یک‌دیگر کنار هم قرار گیرند.

به گفته‌ی بارکزی، در این نامه از مردم دنیا، نمایندگان‌ پارلمان‌ها و سازمان‌های بین‌المللی خواسته شده که از هرگونه اقدام  نشستی‌که به چگونگی رسمیت‌دهی حکومت فعلی کابل بی‌انجامد، خودداری و به جای آن در کنار مردم افغانستان ایستاد شوند.

در همین حال، موسسه گروه کاری زنان برای صلح و امنیت نیز از نمایندگان ویژه کشورها و خصوصا دبیرکل سازمان ملل‌متحد خواسته است که نمایندگان زنان و دختران افغانستان در نشست دوحه حضور داشته باشند.

براساس این نامه:«ما از شما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنید که زنان افغان از جمله رهبران زن، مدافعان حقوق بشر، سازندگان صلح و نمایندگان جامعه مدنی در نشست نمایندگان ویژه در مورد افغانستان که قرار است در اول ماه می تشکیل شود، بر سر میز باشند.»

این گروه همچنان تاکید ورزیده است، هرگونه تصمیمی‌که بدون حضور زنان در نشست دوحه گرفته شود، نامشروع بوده و مورد پسند نخواهد بود.

سازمان ملل‌متحد در مورد چگونگی نمایندگان زنان و دختران افغانستان در نشست دوحه چیزی نگفته است.

Related Articles

Back to top button