افغانستانسیاسی

مجاهد: هشت ثور روز آزادی افغانستان است

بیان‌نیوز

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست کابل می‌گوید که امارت اسلامی، کودتای هفت ثور را به عنوان روز سیاه محکوم نموده و هشت ثور را به عنوان روز آزادی افغانستان می‌داند.

او امروز جمعه(۸ ثور) در خبرنامه‌ای گفته که ۴۵ سال قبل، تعدادی از کمونیست‌های بیگانه‌پرست در افغانستان کودتا و باعث بحران‌ها و بدبختی‌های زیادی در کشور شدند.

به گفته‌ی مجاهد، در جریان قیام مردم علیه چهره‌های بیگانه‌پرست کمونیستی، مردم تلفات سنگین را متقبل شدند، حدود یک‌ونیم میلیون افغان جان باختند و میلیون‌ها نفر دیگر با مشکلات زیادی روبرو شدند که سرانجام پس از ۱۴ سال، پدیده‌ی شوم کمونیزم همراه با اشغال‌گران شوروی سابق با شکست مواجه شدند.

سخنگوی حکومت سرپرست کابل همچنان با اشاره به خروج نیروهای خارجی از افغانستان تاکید ورزید که افغانستان به تازگی از اشغال ایالات متحده آزاد شده و امارت اسلامی تلاش خواهد کرد تا ثمره قربانی ده‌ها ساله مردم ضایع نگردیده و نظام اسلامی کاملا برقرار شود.

او گفته است:«امارت اسلامی تلاش خواهد کرد تا از آرمان‌های تمام جهادهای مردم افغانستان همان‌گونه که لازم است،‌ حراست کند و در زیر سایه‌ی نظام اسلامی، زمینه‌ بهتر آبادی و رفاه افغانستان را فراهم سازد.»

در هفتم ثور سال ۱۳۵۷، حزب دموکراتیک خلق افغانستان که مورد حمایت شوروی سابق قرار داشت،‌ علیه حکومت محمدداود خان، نخستین رییس‌جمهوری افغانستان دست به کودتا زد و در این کودتا، داودخان و اعضای خانواده‌اش در مقر ریاست‌جمهوری فعلی افغانستان کشته شد.

بسیاری‌ها این کودتا را آغاز بحران و روزهای تاریک مردم افغانستان عنوان می‌دانند.

 

Related Articles

Back to top button