افغانستانجهان

گزارش: ذخایر کلاهک‌های هسته‌ای کشورهای اتمی درحال افزایش است

بیان‌نیوز

موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم(SIPRI) در گزارش تازه‌ای افزوده که با تشدید تنش‌های جیوپولتیکی در جهان، شماری از کشورها از جمله چین، زرادخانه‌های اتمی خود را افزایش داده و دیگر قدرت‌های اتمی نیز درحال مدرن‌سازی زرادخانه‌های‌شان هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دن اسمیت، مدیر موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم گفته است:«ما به پایان یک دوره طولانی کاهش تعداد سلاح‌های هسته‌ای در سراسر جهان نزدیک می‌شویم و شاید به این نقطه رسیده باشیم.»

طبق این گزارش، ذخایر کلاهک‌های هسته‌ای قابل استفاده است و این تعداد درحال افزایش می‌باشد که البته این ذخایر در دهه ۸۰ میلادی، بیش از ۷۰ هزار کلاهک اتمی بوده است.

در گزارش آمده که چین بیشتر از کشورهای اتمی، ذخایر کلاهک‌های هسته‌ای خود را از ۳۵۰ به ۴۱۰ کلاهک افزایش داده است و در عین حال، پاکستان، هند و کره شمالی نیز ذخایر خود را بیشتر کرده‌اند. علاوه براین، مسکو نیز تا حدودی این ذخایر را از ۴ هزار و ۴۷۷ کلاهک به ۴ هزار و ۴۸۹ کلاهک بیشتر کرده و باقی قدرت‌های هسته‌ای،‌ ذخایر قبلی خود را حفظ کرده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که روسیه و ایالات متحده با یکدیگر تقریباً 90 درصد از تمامی ذخایر تسلیحات اتمی جهان را تشکیل می دهند.

محققان در این گزارش گفته‌اند که تلاش‌های دیپلماتیک برای کنترل تسلیحات اتمی و خلع سلاح پس از جنگ اوکراین موفق نبوده و به عنوان مثال، واشنگتن – مسکو گفت‌وگوهای دو جانبه را به‌خاطر حمله‌ی روسیه به اوکراین، به حالت تعلیق درآورده‌اند.

Related Articles

Back to top button