افغانستانزنان و حقوق بشرگزارش ویژه

نشست اسلو با حضور نمایندگان امارت اسلامی هم‌زمان با اعتراضات فعالان حقوق بشر

بیان‌نیوز

مجمع اجلاس ناروی به میزبانی وزارت خارجه‌ی این کشور، روز سه‌شنبه(۲۳ جوزا) با حضور نمایندگان کشورهای مختلف از جمله افغانستان برگزار شده است.

در این نشست عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه، شمس‌الدین منصور، نماینده‌ی وزارت دفاع و روح‌الله عمر، نماینده وزارت داخله‌ به نمایندگی از حکومت سرپرست کابل اشتراک کرده‌اند.

هم‌زمان با این، شماری از کارشناسان افغانستان، فعالان سیاسی و فعالان حقوق بشر از سوی وزارت خارجه‌ی ناروی در این نشست دعوت شده‌اند.

مسیح علی‌نژاد، فعال حقوق بشر در این نشست گفته که اقدامات جامعه‌ی جهانی به محرومیت زنان افغان از آموزش کافی و مناسب نبوده است.

او افزود:«تصور کنید شما اجازه‌ی تحصیل نداشته باشید، واکنش‌تان چه خواهد بود؟ اگر زنان غربی از تحصیل محروم شوند، جهان دیوانه می‌شود.»

با این حال، خبرنگاران گزارش داده‌اند که این نشست با تدابیر شدید امنیتی و بدون حضور رسانه‌ها برگزار شده است.

با این حال، شماری از فعالان حقوق بشر و شهروندان افغانستان مقیم ناروی مقابل وزارت خارجه‌ی این کشور دست به اعتراض زده‌اند.

فعالان حقوق بشر افغانستان از ناروی و نمایندگان کشورها در این نشست، می‌خواهند که برای رفع محدودیت‌ها علیه زنان و‌ چگونگی آموزش دختران افغانستان بالای حکومت کابل فشار وارد کنند.

مینه رفیق، فعال حقوق بشر افغانستان می‌گوید که مردم افغانستان و به ویژه زنان و دختران این کشور خواستار احیای حقوق اساسی‌شان از جمله حق آموزش و حق کار هستند.

این فعال حقوق بشر به تنهایی با آماده کردن  بنر اعتراضی مقابل وزارت خارجه‌ی ناروی ایستاده است و دهن خود را هم به رسم اعتراض بسته کرده است.

Related Articles

Back to top button