افغانستانگزارش ویژه

خبرنگاران: نهادهای به اصطلاح حامی رسانه‌ها را به رسمیت نمی‌شناسیم

بیان‌نیوز

اعضای حرکت دادخواهی خبرنگاران افغانستان می‌گویند که نهادهای حامی رسانه‌ها از دو سال بدین‌سو با سواستفاده از نام خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها در صدد دریافت پول از سازمان‌های بین‌المللی هستند.

این خبرنگاران، روز جمعه (۲۶ جوزا) نشست مطبوعاتی را در کابل برگزار و در خصوص چالش‌های موجود خبرنگاران و موضوعات مرتبط با رسانه‌ها ابراز نگرانی کردند.

سیدمهدی حسینی، عضو حرکت دادخواهی خبرنگاران افغانستان گفت:«نهادهای به اصطلاح حامی رسانه‌ها که تعدادشان در کابل مشخص هستند، همان‌گونه که در جمهوریت از نام خبرنگاران سواستفاده می‌کردند، این نهادها در دوره امارت نیز روند استفاده‌جویی را ادامه و از کمک‌های امدادی سازمان‌های بین‌المللی که برای خبرنگاران صورت می‌گرفت، به پول‌های گزافی دسترسی پیدا کردند.»

به گفته‌ی او، این نهادها نه تنها کاری برای خبرنگاران نکردند، بلکه مانع رسیدن کمک‌های سازمان‌های بین‌المللی به جامعه‌ی رسانه‌ای و خبرنگاران آسیب‌پذیر شدند و پول‌های امدادی را در غیاب خبرنگاران به دست آورده، حیف‌ومیل می‌کنند.

یافته‌های حرکت دادخواهی خبرنگاران افغانستان نشان می‌دهد که کمیته مصونیت خبرنگاران و اتحادیه خبرنگاران آزاد افغانستان مانع رسیدن کمک‌های سازمان‌های بین‌المللی به خبرنگاران زخمی در حادثه‌ی انتحاری برمزکر تبیان در مزارشریف شدند و در این رویداد حدود ۱۷ خبرنگار زخمی شدند.

حسینی همچنان در اظهارات خود خاطرنشان ساخت، کمیته‌ی مصونیت خبرنگاران به خبرنگاران زخمی وعده همکاری داده بودند و با گذشت چهار ماه، هیچ‌گونه همکاری مالی نکرده‌اند، در حالی که اعلامیه‌ی کاذب در حمایت از خبرنگاران صادر کرده است.

او افزود:«ما از حکومت و به خصوص وزارت اطلاعات و فرهنگ جدا می‌خواهیم بی‌توجه نباشند. از سواستفاده‌جویی این نهادها جلوگیری کنند و در عین حال، منابع مالی این نهادها را تحت بررسی قرار دهند.»

این خبرنگار از سازمان‌های بین‌المللی جدا تقاضا کرد که به نهادهای حامی رسانه‌ها اعتماد نکنند، زیرا این نهادها مورد اعتماد خبرنگاران قرار ندارند و در صورت همکاری مالی، مستقیم با خود خبرنگاران وصل شوند.

از سوی هم همایون امیری عضو دیگر حرکت دادخواهی گفت: حرکت‌دادخواهی خبرنگاران افغانستان خواستار پی‌گیری دوسیه‌های فساد مالی نهادهای حامی خبرنگاران است.

وی افزود: ما جدا از وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت سرپرست می‌خواهیم که این دوسیه‌ها را پی‌گیری و نتایج آن را همه‌گانی کنند و در صورت اثبات فساد مالی این نهادها، حرکت دادخواهی خبرنگاران افغانستان از مسدودشدن دروازه‌های این نهادها و محاکمه‌ کردن عاملین آن حمایت می‌کند.

روح الله یعقوبی عضو دیگر این حرکت گفت: با توجه به تحولات نزدیک به دو سال گذشته آمار بیکاری خبرنگاران به دلیل مشکلاتی که باعث مسدود شدن رسانه‌ها شده، در حال صعود است و با گذشت هر روز افزایش می‌یابد.

او گفت: ما خواهان تسهیل در پروسه توزیع پول صندوق ملی حمایت از خبرنگاران است و از حکومت سرپرست می‌خواهد که پول موجود در صندوق را از طریق یک روند شفاف به خبرنگاران توزیع کند.

سکینه ادیب عضو دیگر این حرکت روی مشکلات خبرنگاران زن صحبت کرده گفت که با تحولات دو سال گذشته زنان خبرنگاران با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می‌کند.

به گفته‌ی بانو ادیب، پیشرفت و انکشاف یک کشور بدون رسانه‌ها و زنان خبرنگاران ناممکن است و ایجاب می‌کند که فضای امن و باز برای توسعه فعالیت‌های بانوان دوشادوش مردان مهیا شود.

 

Sayed Mahdi Hussaini

سیدمهدی حسینی، متولد ۱۹۹۰ و فارغ‌التحصیل رشته‌ی روابط بین‌الملل از دانشگاه ابن سینا- کابل. صاحب امتیاز بیان‌نیوز پیشینه‌ی کاری: تایپیست روزنامه راه نجات مدیر خبر و گرداننده‌ی برنامه‌های سیاسی تلویزیون آرزو خبرنگار در تلویزیون میوند، روزنامه صبح کابل، روزنامه راه مدنیت مدیر تحقیق در موسسه تحصیلات عالی خانه‌ی نور

Related Articles

Back to top button