افغانستانزنان و حقوق بشرگزارش ویژه

واکنش‌ها به نشست شورای حقوق بشر؛ عفو بین‌الملل خواستار جمع‌آوری شواهد شد

بیان‌نیوز

گزارشگر: علی حسینی

نخستین روز پنجاه‌وسومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل‌متحد با محوریت زنان و دختران افغانستان، روز دوشنبه(۲۹ جوزا) در جنوا برگزار شد و در این نشست، نمایندگان کشورها، سازمان‌های بین‌المللی و فعالان حقوق زن افغانستان اشتراک و سخنرانی کردند.

در این نشست، از رفتارهای تبعیض‌آمیز علیه زنان و دختران افغانستان ابراز نگرانی گردید و گفته شد که زنان و دختران این کشور با صدور فرمان‌های محدودکننده، از عرصه‌های مختلف اجتماعی حذف شده‌اند.

مدینه محبوبی، فعال حقوق بشر افغانستان در این نشست به وضوح بیان کرد که دختران و زنان افغانستان با محدودیت‌های بی‌سابقه مواجه شده‌اند و نگرانی‌ها از آینده‌ی میلیون‌ها زن و دختر در این کشور وجود دارد.

او گفت:«زمانی‌که زن‌ها و دختران در زندگی خودشان سرمایه‌گذاری می‌کنند، برای آینده‌ی بهتر، آینده‌ای که ضامن حقوق و آزادی باشد. آینده‌ای که نگران حق کار و آزادی حرکت خودشان باشند. این‌ها حالا تبدیل به رویا شده است. از زمان سقوط کابل شاهد آشوب هستیم. میلیون‌ها زن و دختر در داخل کشور خواستند بمانند و کمکی برای تغییر مثبت باشند، اما حالا وضعیت خودشان بحرانی شده است.»

به گفته‌ی محبوبی، ممنوعیت‌های اخیر بر کار زنان در سازمان‌های داخلی و بین‌المللی، وضعیت را بدتر کرده و جان هزاران زن و دختر به خطر انداخته است. اما حضور این‌ها در جامعه‌ی مردسالار، جهت رساندن کمک برای مردم حیاتی است.»

این فعال حقوق بشر همچنان از جامعه‌ی جهانی خواست که با مقام‌های حکومت کابل تعامل داشته باشند تا وادار شوند که به حقوق زنان، فعالان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران احترام بگذارند و به این شکل، محیطی مساعد شود که افغانستان به شکوفایی اقتصادی دست‌رسی پیدا کند.

هم‌زمان با برگزاری پنجاه‌وسومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل‌متحد، مسوولان حکومت سرپرست کابل و شماری از سازمان‌های بین‌المللی به ارایه‌ی گزارش‌ها در این نشست واکنش نشان دادند.

ذبیح‌الله مجاهد، موضوعات ارایه‌شده در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل‌متحد را به دور از واقعیت دانسته و آن را توطیه علیه امارت اسلامی عنوان کرد.

از سوی هم، سمیرا حمیدی، کمپاینر جنوب آسیای سازمان عفو بین‌الملل افزوده که کشورهای عضو این سازمان باید تحقیق کامل را در خصوص آزار جنسیتی زنان و دختران افغانستان انجام و از نتایج آن اطمینان به دست آورند.

او با استقبال از گزارش‌های ارایه‌شده از وضعیت حقوق بشری زنان  دختران افغانستان، تاکید ورزید که زنان و دختران به خاطر جنسیت‌شان هدف قرار می‌گیرند.

به گفته‌ی حمیدی، برایند گزارش‌ها نشان می‌دهد که کارزار آزار جنسیتی و سیستماتیک به‌منظور مطیع‌کردن زنان در افغانستان راه‌اندازی شده است.

او از شورای حقوق بشر سازمان ملل‌متحد خواست که این نهاد اقداماتی را برای جمع‌آوری شواهد و حفظ آن به هدف جلوگیری از آزار جنسیتی در افغانستان انجام دهد.

 

Related Articles

Back to top button