افغانستانزنان و حقوق بشر

تا وقتی ممنوعیت‌ها پابرجا بماند، به‌ رسمیت‌شناسی حکومت کابل تقریبا ناممکن است

بیان‌نیوز

گزارشگر: علی حسینی

روزا اوتنبیایوا، نماینده‌ی دبیرکل سازمان ملل‌متحد برای افغانستان می‌گوید که به زنان افغان گفته تا زمانی‌که ممنوعیت‌ها پابرجا باشد، به‌ رسمیت‌شناسی حکومت سرپرست کابل تقریبا ناممکن خواهد بود.

او این اظهارات رادر نشست شورای امنیت سازمان ملل‌متحد مطرح کرده است. نشست این شورا عصر چهارشنبه(۳۱ جوزا) به گونه‌ی ویژه با محوریت افغانستان برگزار شد.

اوتنبیایوا افزود:«ما به زنان و دختران افغان گفته‌ایم، تا زمانی‌که دستورات طالبان علیه زنان پابرجا باشد به رسمیت شناختن آن‌ها تقریبا ناممکن است.»

به گفته‌ی اوتنبیایوا، هیچ اطمینانی از رفع محدودیت‌ها علیه زنان و دختران افغانستان از سوی حکومت سرپرست کابل داده نشده است.

نماینده‌ی دبیرکل سازمان ملل‌متحد با بیان این‌که وضعیت افغانستان پیچیده است، خاطرنشان ساخت که محدودیت‌های وضع‌شده بر فعالیت‌های کمک‌رسانی سازمان ملل‌متحد تاثیر منفی می‌گذارد.

او همچنان در نشست شورای امنیت بیان کرد که پیشنهاد برخی از مقام‌های حکومت سرپرست کابل را مبنی بر استخدام کارمندان مرد را به جای کارمندان محلی زن در دفاتر سازمان ملل‌متحد رد کرده است.

خانم اتونبایوا گفت پیشنهاد برخی از مقام‌های طالبان را مبنی بر استخدام کارمندان مرد به جای کارمندان محلی زن در دفاتر سازمان ملل رد کرده است.

وی تصریح کرد که یوناما از کارمندان محلی زن در افغانستان خواسته که در دفاتر کاری این سازمان حضور پیدا نکنند  از مردان هم نیز به خاطر احترام به قانون عدم تبعیض، خواسته شده که از خانه‌های‌شان کار کنند.

 

Related Articles

Back to top button