افغانستانزنان و حقوق بشر

امریکا: مشروعیت کابل وابسته به رفتار آن‌ها با زنان است

بیان‌نیوز

گزارشگر: علی حسینی

هم‌زمان با محدودسازی زنان و دختران افغانستان از سوی حکومت سرپرست کابل، ایالات متحده اعلام کرده که مشروعیت حکومت سرپرست کابل وابسته به رفتار آن‌ها با دختران و زنان این کشور است.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا، روز پنج‌شنبه(۱ سرطان) این اظهارات را در یک نشست خبری مطرح کرده است.

او گفته است:«تا زمانی‌که طالبان به نیمی از جمعیت خود(زنان) همانند نیم دیگر حقوق قایل نشوند، نه تنها باعث عقب‌ماندگی افغانستان می‌شوند، بلکه در برابر مشروعیت بین‌المللی‌شان از سوی جامعه‌ی جهانی ایستادگی می‌کنند.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که اخیرا وضعیت زنان و دختران افغانستان در نشست شورای امنیت سازمان ملل‌متحد و شورای حقوق بشر این سازمان به گونه‌ی جدی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

گزارش‌های ارایه‌شده در شورای حقوق بشر، بر نقض حقوق اساسی زنان و دختران مبنی بر منع کار و منع تحصیل آن‌ها متمرکز بود.

هم‌زمان با این، وزارت خارجه‌ی حکومت سرپرست کابل در واکنش به اظهارات مطرح‌شده در شورای امنیت سازمان ملل‌متحد، از آن‌ها خواسته که در امور داخلی افغانستان مداخله نکنند.

در اعلامیه‌ی خبری این وزارت آمده است که حکومت سرپرست کابل به آن نورم‌ها و مکلفیت‌های بین‌المللی در تناقض با شریعت اسلامی،‌ فرهنگ و منافع ملی افغانستان نباشد، متعهد است.

با این حال، رییس یوناما در نشست شورای امنیت که روز گذشته برگزار شده بود، گفته بود که طالبان خواستار به رسمیت‌شناسی است؛ اما محدودیت‌های شدیدی آن‌ها بر زنان و دختران وضع کرده که موضوع به‌ رسمیت‌شناختن را تقریبا ناممکن کرده است.

 

Related Articles

Back to top button