اجتماعیافغانستان

گزارش: ۸۰ درصد تریاک جهان در سال ۲۰۲۲ در افغانستان تولید شده است

بیان‌نیوز

گزارش تازه‌ی سازمان ملل‌متحد نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲ میلادی، افغانستان ۸۰ درصد از تریاک جهان را تولید کرده است.

این گزارش روز یک‌شنبه(۴ سرطان) توسط دفتر مبارزه با موادمخدر و جرایم سازمان ملل‌متحد منتشر شده است.

این گزارش در حالی از سوی این دفتر منتشر می‌شود که اخیرا، این سازمان و یک نهاد تحقیقاتی بریتانیا در گزارشی اعلام کرده بود که پس از تسلط امارت اسلامی بر افغانستان، کشت، تولید و قاچاق موادمخدر در افغانستان به گونه‌ی بی‌سابقه‌ای کاهش یافته است.

با این حال، اما این گزارش نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲ میلادی، بزرگ‌ترین حجم تریاک جهان در افغانستان تولید شده است.

براساس گزارش دفتر مبارزه با موادمخدر و جرایم سازمان ملل‌متحد، در سال ۲۰۲۲ میلادی در افغانستان شش هزار و ۲۰۰ تن تریاک تولید شده که برابر می‌شود با ۸۰ درصد از تولید تریاک در سراسر جهان.

طبق این گزارش، ممکن است که در سال ۲۰۲۳ میلادی، به دلیل ممنوعیت کشت تریاک، تولید و قاچاق موادمخدر در افغانستان با کاهش شدیدی روبرو شود.

به گفته‌ی این گزارش، با کاهش چشم‌گیر کشت و تولید تریاک در افغانستان به نفع جهان خواهد بود، اما دهاقین این کشور به دلیل نبود بدیل آن، آسیب‌پذیر خواهند شد.

بخش افغانستان دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد نیز در اعلامیه‌ای که به‌مناسبت «۲۶ جون، روز جهانی مبارزه با سوءمصرف و قاچاق مواد مخدر» منتشر کرده، گفته است که در افغانستان ۳.۵ میلیون نفر مواد مخدر استفاده می‌کنند.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که حکومت سرپرست کابل مبارزه جدی را علیه کشت و قاچاق موادمخدر روی دست گرفته و در عین حال، برنامه‌ای‌ را برای جمع‌آوری معتادین اتخاذ کرده است.

 

Related Articles

Back to top button