افغانستانسیاستسیاسیگزارش ویژه

مهم‌ترین موضع‌گیری‌ مقام‌های کابل و مخالفان سیاسی در مورد وضعیت جاری افغانستان

بیان‌نیوز

هم‌زمان با تجلیل از نخستین‌روز عید اضحی، مقام‌های حکومت سرپرست کابل و مخالفان سیاسی نظام فعلی در مورد وضعیت جاری افغانستان، موقف‌گیری کردند و در این گزارش به مهم‌ترین موضع‌گیری‌ آن‌ها پرداخته شده است.

جنرال عبدالرشید دوستم، رهبر حزب ج اسلامی و عضو ارشد شورای عالی مقاومت ملی برای افغانستان در پیامی به مناسبت عید اضحی، می‌گوید که هیچ قدرتی نمی‌تواند با زور و فشار خود را بالای مردم تحمیل نماید، باید سرنوشت کشور با اراده‌ی شهروندان، مساوی‌الحقوق تعیین شود.

رهبر حزب جمعیت اسلامی با اشاره به انتقال افراد مرزی در ولایت‌های شمالی افغانستان ابراز نگرانی کرد که پیامد این اقدام، مشکلات قومی را در کشور گسترش خواهد داد.

او با بیان این‌که طرف‌دار جنگ و خشونت نیست، اما اگر گزینه‌ی دیگری باقی نماند، در آن صورت این‌بار مسوولیت خون‌ریزی وجنگ را به دوش نخواهد گرفت.

دوستم ابراز امیدواری کرد که رهبران حکومت سرپرستم از اصرار بر خشونت دست کشیده، به مذاکره و گفت‌وگو حاضر شوند تا راه حل منطقی و اصولی برای مشکلات کشور به میان آید.

در همین حال، ملاعبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست‌الوزرای حکومت سرپرست کابل می‌گوید که خارجی‌ها با انتشار شایعات، مردم را به ترک کشورشان تشویق می‌کنند.

معاون اقتصادی ریاست‌الوزرای حکومت سرپرست کابل،‌ این اظهارات را روز چهارشنبه(۲۸ جون) در نماز عید قربان در ارگ ریاست‌جمهوری مطرح کرده است.

به گفته‌ی برادر، امارت اسلامی تلاش تا چالش‌های اقتصادی موجود را در کشور حل کند.

او همچنان خاطرنشان ساخت که اقتصاد کشور درحال بهبود است، فعالیت‌ها در بخش‌های مختلف آغاز شده،‌بازسازی اساسی شاهراه سالنگ بعد از عید قربان آغاز می‌شود و زمینه‌ی کاریابی در بخش‌های مختلف برای مردم فراهم خواهد شد.

از سوی هم محمد محقق، عضو شورای ارشد شورای مقاومت ملی برای افغانستان می‌افزاید در عید سال جاری، مصیبت‌داری، آوارگی و از دست دادن هویت و گم‌شدن در سرنوشت نامعلوم است و مردم روزهای سیاه و سختی را سپری می‌کنند.

به گفته‌ی محقق، مردم افغانستان به چشم خود می‌بینند که چگونه سرزمین آبایی‌شان برای اسکان جنگ‌جویان مزدور خارجی به حراج مجانی گذاشته و منطقه‌ی شان به اجبار وادار به تغییر هویت می‌شوند.

محقق در پیام خود از عدم توجه جامعه‌ی جهانی به وضعیت بحرانی مردم افغانستان انتقاد کرده و گفته که جهان به مردم این کشور پشت کرده است.

با این حال صلاح‌الدین ربانی، رییس حزب جمعیت اسلامی افغانستان در پیام خود به مناسبت عید قربان، بیان می‌کند که این عید زمانی فرا می‌رسد که شهروندان از جمله زنان به علت تسلط قهرآمیز منظومه‌ی فکری-سیاسی بر کشور،‌علاوه بر محرومیت از آزادی‌های مشروع،‌ تحصیل و کار، خودارادیت و حق تعیین سرنوشت سیاسی، مالکیت‌های بومی و شخصی‌شان در معرض غصب و مصادره قرار گرفته‌اند.

به گفته‌ی ربانی، جابجاسازی برنامه‌ریزی شده افراد مرزی طی یک بازی خطرناک، منازعه‌ی افغانستان را وارد مرحله‌ی تازه‌ا خواهد ساخت که دفاع از هویت و ارزش‌های مردم افغانستان عنصر محوری آن را شکل خواهد داد.

در همین حال، عطامحمد نور، رییس اجرای حزب جمعیت اسلامی در پیام خود می‌گوید که اقدام به جابجایی نیروهای تحریک طالبان پاکستانی در ولایت‌های شمال و شمال‌شرقی کشور تحت نام مهاجرین وزیرستانی، نه تنها دامنه‌ی جنگ را وسعت می‌بخشد بلکه دامنه‌ی ناامنی را به کشورهای آسیای میانه سهل می‌کند.

او گفت که طرح بدیل شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان به عنوان دیدگاه جریان‌های مطرح و شخصیت‌های مهم  و تاثیرگذار سیاسی، می‌تواند مسیر بازگشت به مردم‌سالاری و تعمیم اراده‌ی جمعی مردم افغانستان تضمین کند و این کشور را از وضعیت کنونی نجات دهد.

Related Articles

Back to top button