افغانستانسیاستسیاسیگزارش ویژه

افشاگری بایدن تیغ مخالفان سیاسی دولت فعلی کابل را بران‌تر کرد

بیان‌نیوز

جو بایدن، رییس‌جمهوری امریکا روز جمعه(۹ سرطان) در یک کنفرانس خبری که در کاخ سفید برگزار شده بود، از همکاری طالبان در امر سرنگونی القاعده در افغانستان افشاگری کرد.

نوار تصویری از این کنفرانس خبری منتشر شده که نشان می‌دهد، بایدن این کنفرانس را ترک می‌کند، اما خبرنگاری از او در مورد خروج امریکا از افغانستان می‌پرسد.

باید در پاسخ به این سوال افزود:«نه نه. همه شواهد درحال بازیابی هستند. یادتان است در مورد افغانستان چه گفتم؟ گفتم القاعده آن‌جا نباشد. گفتم که آن‌جا نباشد. گفتم از طالبان کمک بگیریم. حالا چه رخ داد؟ چه می‌گذرد؟ رسانه‌ خود را مرور کنید. حق با من بود.»

با این حال، وزارت خارجه‌ی امریکا بخشی از گزارش محرمانه‌ی خود را در مورد خروج از افغانستان بعد از حدود دو سال منتشر کرد که در آن از اشتباهات دولت فعلی امریکا در بحران اخیر کابل انتقاد شده است.

در همین حال، وزارت خارجه‌ی حکومت سرپرست کابل نیز از سخنان بایدن مبنی بر این‌که گروه‌های مسلح دیگر در افغانستان حضور ندارند، استقبال کرده است.

سخنگوی این وزارت گفته است:«ما اظهارات جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات متحده در مورد عدم وجود گروه‌های مسلح در افغانستان را به منزله اعتراف به واقعیت می‌دانیم و اعلام می‌کنیم که گزارش اخیر تیم نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل مبنی بر حضور و فعالیت بیش از بیست گروه مسلح در افغانستان را رد می‌کند.

اما این اظهارات بایدن، انتقاد مخالفان سیاسی دولت فعلی کابل را به همراه داشته و دولت کنونی امریکا به ریاست بایدن را مقصر فروپاشی نظام جمهوریت می‌دانند.

رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان، اظهارات بایدن در مورد همکاری با طالبان را افشاگری پیشگامانه ضمایم پنهان توافق‌نامه دوحه دانسته است.

نبیل  روز شنبه(۹ سرطان) بیان کرد که رییس‌جمهوری امریکا ماهیت واقعی طالبان را به عنوان گروه واگنر امریکایی در منطقه روشن کرد.

ضیا شهریار، روزنامه‌نگار می‌گوید که ظاهرا بایدن برای نخستین‌بار پرده از همکاری امریکا و طالبان در مبارزه با القاعده در افغانستان برداشته است.

شهریار بیان می‌کند:«این‌که می‌گوید من گفتم القاعده در افغانستان نخواهد بود و این‌که طالبان با ما همکاری خواهند کرد، ادعاهایی را تایید می‌کند که همکاری‌های میان امریکا و طالبان در جریان بوده است.»

از سوی هم، عارف رحمانی عضو پیشین مجلس نمایندگان در تویتی گفته که استندردهای دوگانه و ریاکاری امریکا انکارناپذیر است.

رحمانی افزود:«کیست نداند که امریکا در نگاه امریکا تا دیروز تروریست بود، اما امروز واقعیتی انکارناپذیر، همکار مبارزه با تروریزم و مستحق حمایت مالی ایالات متحده.»

با این حال،‌ این نخستین‌باری بود که رییس‌جمهوری امریکا از همکاری با طالبان سخن می‌زند.

او در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که سال گذشته ایمن‌الظواهری، رهبر شبکه‌ی القاعده در ساحه دیپلماتیک کابل(وزیر اکبرخان) در حمله‌ی نیروهای امریکایی کشته شد.

Related Articles

Back to top button