افغانستانزنان و حقوق بشر

یوناما چارچوب استراتژی خود را با تمرکز روی زنان و دختران افغانستان تا سال ۲۰۲۵ معرفی کرد

بیان‌نیوز

دفتر سازمان ملل‌متحد در کابل(یوناما) اعلام کرده که این نهاد، امروز یک‌شنبه(۱۲ سرطان) چارچوب استراتژی خود را برای یک دوره دو ساله اعلام کرد که در آن، اولویت‌های این سازمان به حمایت از مردم افغانستان مشخص شده است.

یوناما به نقل از روزا اوتنبایوا، نماینده‌ی خاص دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان افزوده است:«چارچوب استراتژی ما یک پیشنهاد قوی برای کمک به مردم افغانستان برای رفع نیازهای اولیه انسانی آن‌ها و تکمیل‌کننده کمک‌های جاری بشر دوستانه نجات‌دهنده است.»

این نهاد گفته که این استراتژی در مشورت نزدیک با کشورهای عضو و شرکای سازمان ملل‌متحد ایجاد شده است.

از سوی هم دانیل اندرس، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل‌متحد تصریح کرده که این سازمان و شرکای آن اذعان دارند که کمک‌های بشردوستانه به تنهایی برای رسیدگی دوام‌دار به درد و رنج بزرگ و فزاینده‌ی انسانی مردم افغانستان در میان‌مدت و طولانی‌مدت کافی نخواهد بود.

به گفته‌ی او، چارچوب استراتژی سازمان ملل، تمرکز خاصی بر ارایه کمک‌های اصولی در پاسخ بر محیط محدودکننده روبه افزایش دارد که همه‌ی افغان‌ها به‌ویژه زنان و دختران با آن روبرو هستند.

مقام‌های یوناما همچنان خاطرنشان کرده‌اند که سازمان ملل‌متحد برای این‌که بتواند این چارچوب را به طور کامل اجرا کند، به اقدامات حکومت سرپرست کابل و حمایت تمویل‌کنندگان بستگی دارد.

با این حال، خدمات ضروری پایدار (صحت، تعلیم و تربیه، استخدام، حفاظت اجتماعی) فرصت‌های اقتصادی و معیشت تقویتی، انسجام اجتماعی، شمولیت،‌برابری جنسیتی، حقوق بشر و حاکمیت قانون به عنوان پیش‌نیازهای توسعه پایدار و صلح در افغانستان، تقویت مشارکت جامعه مدنی با اسناد بین‌المللی حقوق بشر شامل اولویت‌های یوناما برای حمایت از مردم افغانستان می‌شود.

یوناما در حالی از چارچوب استراتژی الی سال ۲۰۲۵ رونمایی می‌کند که که حکومت سرپرست کابل، محدودیت‌های جدی را بر زنان و دختران افغانستان وضع کرده است.

منع آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، مسدودسازی دانشگاه‌ها به روی دختران دانش‌جو و منع کار زنان در ادارات داخلی و بین‌المللی از جدی‌ترین محدودیت‌های حکومت کنونی کابل شمرده می‌شوند که روند حمایت‌های بشردوستانه‌ی بین‌المللی را تحت تاثیر منفی قرار داده است.

 

 

Related Articles

Back to top button