افغانستانسیاسی

پنس: فکر می‌کنم که ما تعداد نیروهای‌مان را در افغانستان حفظ می‌کردیم

بیان‌نیوز

مایک پنس، معاون رییس‌جمهوری پیشین ایالات متحده می‌گوید که با وجود توافق دولت ترمپ مبنی بر خروج از افغانستان؛ اما لازم بود که تعدادی از نیروهای امریکایی در این کشور باقی می‌ماند.

او در یک مصاحبه‌ی تلویزیونی که روز گذشته(۲ جولای) منتشر شده، در آن می‌گوید:«همان‌طوری‌که رییس‌جمهوری سابق اعلام کرد، ما نیروهای‌مان را از سوریه بیرون کشیدیم… اما در نهایت امروز هنوز نیروهای امریکایی در سوریه هستند. فکر می‌کنم ما آن‌جا می‌ماندیم.»

پنس در این مصاحبه صریح بیان می‌کند که به باور او، حفظ چند هزار نیروی امریکایی برای حمایت از تلاش‌های ایالات متحده علیه عناصر تروریستی هم در افغانستان و هم در منطقه عاقلانه می‌بود.

معاون رییس‌جمهوری پیشین امریکا همچنان گفت:«من می‌دانم که معامله‌ای که با طالبان انجام شد چه بود. خیلی واضح بود. من در اتاق بودم که رییس‌جمهور ترمپ به رهبر طالبان گفت: ببینید، شما باید با دولت افغانستان همکاری کنید. تروریست‌ها را پناه نمی‌دهید و به هیچ سرباز امریکایی آسیب نمی‌رسانید.»

با این حال، ایالات متحده براساس توافق‌نامه دوحه، نیروهایش را در پانزدهم اگست سال ۲۰۲۱ میلادی از افغانستان به گونه‌ی کامل خارج کرد و امارت اسلامی در سراسر کشور تسلط یافت.

با خروج نیروهای امریکایی، نظام جمهوریت ساقط شد و ارتش دولت پیشین فروپاشید.

 

Related Articles

Back to top button