افغانستانزنان و حقوق بشر

گزارش تازه‌ی شورای حقوق بشر: زنان افغانستان تبعیض شدیدی را متحمل شده‌اند

بیان‌نیوز

به تازگی ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل‌متحد برای افغانستان و دوروتی استرادا تانک، رییس گروه کاری تبعیض علیه زنان این سازمان گزارشی را از وضعیت حقوق بشری زنان و دختران افغانستان به شورای حقوق بشر ارایه کرده‌اند.

این گزارش که روز گذشته(۲۰ سرطان) در سایت شورای حقوق بشر نشر شده، در آن آمده که زنان و دختران افغانستان هم‌اکنون بدترین وضعیت حقوق بشری را در جهان تجربه می‌کنند.

رییس گروه کاری تبعیض علیه زنان گفته که عمل‌کردهای منفی علیه زنان و دختران در شماری از کشورهای جهان آشکار شده اما هیچ کدام به اندازه‌ای‌که زنان و دختران افغانستان متحمل شده، در هیچ جای جهان دیده نشده است.

براساس این گزارش، محدودیت‌های حکومت سرپرست کابل بر زنان و دختران موارد مختلفی از جمله آزادی رفتار، پوشش و دسترسی آن‌ها به آموزش را تحت تاثیر منفی قرار داده است.

در این گزارش به وضوح بیان شده که ممنوعیت آموزش و تحصیل دختران در افغانستان فقط در این کشور اعمال شده و در هیچ کشور جهان دیده نشده که زنان و دختران آن از آموزش و تحصیل منع شوند.

با این حال، حکومت سرپرست کابل همواره اعمال محدودیت‌ها علیه زنان و دختران افغانستان را یک موضوع داخلی دانسته و تاکید ورزیده‌اند که مخالفت با آن، مشکل داشتن با اسلام است.

 

Related Articles

Back to top button