افغانستانزنان و حقوق بشر

یوناما: محدودیت‌های حکومت کابل علیه زنان افغانستان در حال افزایش است

بیان‌نیوز

دفتر هیات معانت سازمان ملل‌متحد در کابل(یوناما) امروز دوشنبه(۲۶ سرطان) گزارش دو ماهه‌ای را در مورد چگونگی نقض حقوق بشری در افغانستان منتشر کرد و در این گزارش از پابرجایی محدودیت‌ها و افزایش آن علیه زنان و دختران افغانستان گفته شده است.

در این گزارش آمده که حکومت سرپرست کابل به محدود کردن زنان و دختران افغانستان ادامه می‌دهد و این محدودیت‌ها همچنان درحال افزایش است.

براساس این گزارش، وزارت صحت عامه‌ی حکومت در سوم ماه می، فقط به دانش‌جویان مرد اجازه‌ی حضور در آزمون اکمال تخصص را داده و این محدودیت بر ممنوعیت تحصیل دختران در رشته‌ی طب در دانشگاه‌های افغانستان افزوده شد.

یوناما در این گزارش به پرونده‌های مختلفی پرداخته است؛ از جمله بازداشت دو کارمند زن یک موسسه بین‌المللی از یک میدان هوایی به‌دلیل عدم حضور محرم آن‌ها، بازداشت یک زن قابله درست هنگامی‌که او به سمت وظیفه‌اش در حرکت بود و لت‌وکوب یک زن در ولایت بامیان از سوی ماموران امر به معروف از مواردی بود که یوناما در این گزارش دو ماهه یادآوری کرده است.

همچنان یوناما در گزارش با اشاره به موارد دیگری تصریح کرده که مقام‌های حکومت سرپرست کابل در امور موسسات غیردولتی مداخله کرده و از استخدام زنان در این موسسات جلوگیری کرده‌اند.

اما این گزارش از سوی ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست کابل رد شده است.

مجاهد با انتشار اعلامیه‌ای گفته که این گزارش براساس ناامیدی و گلایه‌ها تنظیم شده که به دور از واقعیت می‌باشد.

او افزوده است:«این گونه راپورها(گزارش‌ها) یا به اساس نقل قول آن عده از افرادی تهیه می‌شود که از افغانستان فرار کرده و اکنون عوض جبهه‌ی نظامی، جبهه‌ی پروپاگند را علیه کشور خود ایجاد کرده‌اند یا این‌که بعضی از افراد در بدنه‌ی یوناما از نام این نهاد سو استفاده می‌کنند و به اساس معلومات نادرست مصروف پروپاگند علیه افغانستان هستند.»

 

Related Articles

Back to top button